Alert bezpieczeństwa NSA Włoch ws rozjazdów
Po wypadku pociągu dużych prędkości, włoski krajowy organ ds. bezpieczeństwa (ANSF) opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący hydraulicznego napędu zwrotnicowego rozjazdu typu S60UNI/400/0,074 produkcji firmy Alstom SpA. W niektórych egzemplarzach mogło dojść do groźnego w skutkach błędu w wewnętrznym okablowaniu.
Wydany alert bezpieczeństwa jest następstwem dochodzenia dotyczącego przyczyn poważnego wypadku, do jakiego doszło 6 lutego w miejscowości Ospedaletto Lodigiano we Włoszech. Podczas przejazdu przez stację, pociąg wykoleił się przy prędkości 295 km/h i uderzył w skład roboczy na jednym z bocznych torów, a następnie w budynek kolejowy. W wyniku zdarzenia zginęło 2 maszynistów, a 27 pasażerów zostało rannych.
Wstępne wyniki dochodzenia wskazują, że jazda pociągu odbywała się pod nadzorem systemów bezpieczeństwa. Jednak okazało się, że rozjazd nr 5 na stacji Ospedaletto Lodigiano skierował pociąg na boczny tor. Z dotychczas zgromadzonych informacji wynika, że przyczyną było odwrócenie wewnętrznego okablowania w napędzie zwrotnicowym rozjazdu typu S60UNI/400/0,074. Spowodowało to błędny odczyt położenia rozjazdu przez urządzenia sterowania ruchem.
Zdaniem ANSF problem może wystąpić również w napędach zwrotnicowych z innych serii produkcyjnych. Z tego względu Prezes UTK zwraca uwagę na konieczność sprawdzenia stosowanych napędów zwrotnicowych produkcji Alstom SpA, w szczególności weryfikacji nowych urządzeń przed ich montażem pod kątem prawidłowości wskazań dotyczących nastawienia rozjazdu względem jego faktycznego położenia. O wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach należy poinformować Prezesa UTK.
Alert przypomina zarządcom infrastruktury także w Polsce, by po montażu bądź wymianie napędu zwrotnicy, zwrócić szczególną uwagę nie tylko na odpowiednie podłączenie urządzeń, ale również zweryfikować prawidłowość wskazań dotyczących stanu rozjazdu w urządzeniach srk z faktyczną sytuacją na gruncie.
Alert bezpieczeństwa jest narzędziem służącym wymianie informacji na temat zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa systemu kolejowego w państwach członkowskich Unii Europejskiej i Norwegii. Jeśli Krajowa Władza Bezpieczeństwa (NSA) lub Krajowy Organ Dochodzeniowy (NIB) w danym państwie uzna, że zdarzenie, które miało miejsce w ramach systemu kolejowego tego państwa, może mieć wpływ na bezpieczeństwo systemu kolejowego w innym państwie, publikuje alert bezpieczeństwa w ramach Systemu Informacji Bezpieczeństwa (SIS) zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową.