Interpelacja ws. przepisów o cichych hamulcach w krajach UE
Europoseł PiS Tomasz Poręba skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie praktyk niektórych państw członkowskich, które na drodze przepisów krajowych wprowadzają zakaz eksploatacji „głośnych” wagonów na całej swojej sieci kolejowej już w 2020 r.

W 2019 r. na 84. posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei (RISC) przyjęto nowelizację TSI „Hałas”. Nowelizacja tych przepisów przyjęta w styczniu 2019 r. zakłada od dnia 8 grudnia 2024 r. wejście w życie tzw. „cichych linii”, po których istniejące wagony towarowe nie będą mogły się poruszać. Niektóre państwa członkowskie UE w drodze przepisów krajowych wprowadzają zakaz eksploatacji „głośnych” wagonów już od 2020 r. Co więcej, zakaz ten wprowadzają w odniesieniu do całej swojej sieci kolejowej, a nie tylko tej jej części, która została sklasyfikowana jako kategoria tzw. „cichych linii”. Jednym z państw, które przyjęły takie przepisy są Niemcy, które wprowadzają obowiązek stosowania cichych hamulców od grudnia 2020 r. W 2019 r. polskie Ministerstwo Infrastruktury protestowało przeciw tym regulacjom, twierdząc że celem ich wprowadzenia jest powstrzymanie ekspansji polskich przewoźników na niemieckiej sieci kolejowej. W tej sprawie interpelację do Komisji Europejskiej złożył poseł Poręba.
— Taka sytuacja budzi głębokie zaniepokojenie kolejowych przewoźników towarowych z wielu państw członkowskich, a przede wszystkim przewoźników krajowych w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, w których konieczna jest kosztowna i czasochłonna modernizacja taboru. Bez tej modernizacji nie będą oni mogli działać na terytorium państw członkowskich, w których przepisy dotyczące TSH (hałasu) są wprowadzane jednostronnie wcześniej niż uzgodniono. – mówi Tomasz Poręba.
W związku z tym, europoseł PiS pyta Komisję Europejską o to, jakie działania zamierza podjąć w kontekście zapewnienia właściwego i jednolitego stosowania przepisów określonych w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności dot. hałasu (TSI Hałas) na terenie UE.
Do wymiany hamulców w wagonach przygotowują się także polscy przewoźnicy. Na przykład PKP Cargo realizuje unijny projekt modernizacji układów hamulcowych w wagonach. Do końca 2018 r. wymieniono hamulce w 426 wagonach.