Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Interpelacja ws. przepisów o cichych hamulcach w krajach UE

Europoseł PiS Tomasz Poręba skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie praktyk niektórych państw członkowskich, które na drodze przepisów krajowych wprowadzają zakaz eksploatacji „głośnych” wagonów na całej swojej sieci kolejowej już w 2020 r. 

fot. PKP Cargo

W 2019 r. na 84. posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei (RISC) przyjęto nowelizację TSI „Hałas”. Nowelizacja tych przepisów przyjęta w styczniu 2019 r. zakłada od dnia 8 grudnia 2024 r. wejście w życie tzw. „cichych linii”, po których istniejące wagony towarowe nie będą mogły się poruszać. Niektóre państwa członkowskie UE w drodze przepisów krajowych wprowadzają zakaz eksploatacji „głośnych” wagonów już od 2020 r. Co więcej, zakaz ten wprowadzają w odniesieniu do całej swojej sieci kolejowej, a nie tylko tej jej części, która została sklasyfikowana jako kategoria tzw. „cichych linii”. Jednym z państw, które przyjęły takie przepisy są Niemcy, które wprowadzają obowiązek stosowania cichych hamulców od grudnia 2020 r. W 2019 r. polskie Ministerstwo Infrastruktury protestowało przeciw tym regulacjom, twierdząc że celem ich wprowadzenia jest powstrzymanie ekspansji polskich przewoźników na niemieckiej sieci kolejowej. W tej sprawie interpelację do Komisji Europejskiej złożył poseł Poręba.

— Taka sytuacja budzi głębokie zaniepokojenie kolejowych przewoźników towarowych z wielu państw członkowskich, a przede wszystkim przewoźników krajowych w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, w których konieczna jest kosztowna i czasochłonna modernizacja taboru. Bez tej modernizacji nie będą oni mogli działać na terytorium państw członkowskich, w których przepisy dotyczące TSH (hałasu) są wprowadzane jednostronnie wcześniej niż uzgodniono. – mówi Tomasz Poręba.

W związku z tym, europoseł PiS pyta Komisję Europejską o to, jakie działania zamierza podjąć w kontekście zapewnienia właściwego i jednolitego stosowania przepisów określonych w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności dot. hałasu (TSI Hałas) na terenie UE.

Do wymiany hamulców w wagonach przygotowują się także polscy przewoźnicy. Na przykład PKP Cargo realizuje unijny projekt modernizacji układów hamulcowych w wagonach. Do końca 2018 r. wymieniono hamulce w 426 wagonach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close