Port Gdynia poszerza wejście wewnętrzne do 140 m
Przebudowa północnej ostrogi pilotowej to kolejny z etapów w ramach projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia, którego celem jest umożliwienie zawijania statków o parametrach Baltimax oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.
Realizowana inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T. Całość działań przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystającym z poprawek RTK do celów nawigacyjnych zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA. Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia – mv „Charlotte Maersk” mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie.
– „Inwestycje w Porcie Gdynia realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju, oprócz biznesu ważna jest dla nas również tzw. „wartość dodana” do projektu. W tym przypadku zyskujemy potrójnie, wpływamy na rozwój, bezpieczeństwo oraz ekologie. Działamy z troską o środowisko, odpowiedzialnie i konsekwentnie realizując założone przez na cele”- mówi Adam Meller- Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał znaczące dofinansowanie dla inwestycji pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III” – nr umowy POIS.03.02.00-00-0070/18-00.
Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową stymulują rozwój gospodarczy kraju, a co za tym idzie – tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie inicjuje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.
Przebudowa Ostrogi Północnej ma na celu umożliwienie wejścia do Portu Gdynia dużych jednostek kontenerowych o długości do 400m. Roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140m (obecnie szerokość wynosi 100m), poprzez wykonanie rozbiórki ok 43mb Ostrogi Północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości -16,0m.
– To kolejna, po aktualnie wykonywanej budowie nowego terminalu pasażerskiego, realizacja dla Portu Gdynia – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, generalnego wykonawcy inwestycji. – Dynamiczny rozwój portu, do którego znów dokładamy swoją „cegiełkę” to dla nas powód do dumy, a jednocześnie motywacja do pracy. Jestem pewien, że nasz doświadczony zespół zrealizuje projekt w pełni zgodny z oczekiwaniami Inwestora.