Bombardier chce sprzedać dział kolejowy Alstomowi
Bombardier podjął decyzję o skupieniu się na rozwijaniu segmentu lotnictwa biznesowego i sprzedaży działu kolejowego. Kanadyjski koncern zawarł memorandum porozumienia z francuskim Alstomem ws. sprzedaży Bobardier Transportation. Na ewentualną transakcję muszą zgodzić się regulatorzy rynku.

Bombardier planuje sprzedać dział Transportation za 8,2 mld dolarów (7,45 mld euro). Wcześniej Kanadyjczycy sprzedali projekt samolotu pasażerskiego CS europejskiemu koncernowi Airbus. Kilka dni temu Bombardier sprzedał pozostałe posiadane 33,5% udziałów w tym projekcie rządowi Quebecu. Po zbyciu udziałów w biznesie kolejowym Bombardier skupi się na lotnictwie biznesowym.
— Dzisiaj jest nowy ekscytujący rozdział dla Bombardiera. W przyszłości skoncentrujemy cały nasz kapitał, energię i zasoby na przyspieszeniu wzrostu i zwiększeniu marży w naszej wiodącej na rynku franczyzie samolotów biznesowych o wartości 7,0 miliardów dolarów. Dzięki silniejszemu bilansowi po zakończeniu tej transakcji, wiodącemu w branży portfelowi produktów, silnemu portfelowi zamówień i szybko rozwijającemu się rynkowi części zamiennych, będziemy konkurować na tym rynku z silną pozycją — komentuje Alain Bellemare, prezes zarządu Bombardier Inc.
Na podstawie porozumienia Bombardier i la Caisse sprzedają Alstomowi udziały w Bombardier Transportation, a wartość transakcji po redukcji zadłużenia wynieść ma 6,4 mld dol. z czego Bombardierowi przypaść ma 4,2-4,5 mld dol. Równocześnie la Caisse stanie się największym udziałowcem w Alstomie i będzie posiadać 18% udziałów w tym koncernie. Na umowę muszą jeszcze zgodzić się instytucje antymonopolowe, a to nie jest kwestią oczywistą.
W 2019 r. Alstom próbował przejąć kolejowy dział innego koncernu – niemieckiego Siemensa i transakcja ta została wstrzymana przez Komisję Europejską. Bombardier Transportation z siedzibą w Berlinie jest równie silnie obecny na rynku niemieckim i europejskim. Decyzję KE skrytykowały wtedy rządy państw UE, które uważają że konieczne jest stworzenie silnego europejskiego producenta taboru, który mógłby konkurować z chińskim CRRC. Coraz większa obecność chińskich producentów może, być uznana za zmianę sytuacji na rynku.