Partnerzy portalu

Lepsza punktualność pociągów towarowych w 2019

W IV kwartale 2019 r. do stacji końcowej punktualnie dojechało 91,75% pociągów pasażerskich i 40,72% składów towarowych. Przez 3 ostatnie miesiące roku 2019 przewoźnicy kolejowi uruchomili ponad 540 tys. pociągów – niespełna 430 tys. pasażerskich oraz ponad 110 tys. towarowych. Przez ten okres odwołano 3 594 pociągów pasażerskich oraz 9 306 towarowych.

fot. William Grimes –  Wikimedia Commons

Punktualność pociągów towarowych w czwartym kwartale kwartale 2019 r. była nieco wyższa niż w trzecim i lepsza niż w 2018 r. kiedy wyniosła 33,4%.

W przypadku przewozów pasażerskich najniższą punktualność w IV kwartale zanotowano w październiku – 89,46%. Na taki wynik znaczący wpływ miał pożar stacji przekaźnikowej odpowiedzialnej za kontrolę urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Leszczynach w województwie śląskim. Zdarzenie to miało wpływ na punktualność przewozów krajowych oraz międzynarodowych. Pożar wybuchł 16 października 2019 r., a jako przyczyna opóźnień pociągów wskazywany był jeszcze przez wiele dni po tym zdarzeniu.

W październiku stacja Leszczyny wymieniona została 1461 razy jako przyczyna opóźnienia pociągów (16 października 2019 r. dotyczyło to 123 przejazdów, wcześniej stacja była wskazywana także jako miejsce opóźnień związanych z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym).

– Koniec roku stanowił poważne wyzwanie organizacyjne dla przewoźników w województwie śląskim Zdarzenie na stacji Leszczyny ilustruje specyfikę transportu kolejowego, gdzie jedna miejscowa sytuacja może przynieść realne konsekwencje dla ruchu kolejowego w całym kraju. Świadczy o tym chociażby znaczny spadek punktualności w październiku. – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Wpływ na punktualność pasażerskich przewozów kolejowych mają również potrącenia oraz wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. W IV kwartale dla opóźnień od 120 min. (367 pociągów pasażerskich), 86 razy jako przyczynę opóźnienia wskazano wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub kolizję z pojazdem drogowym na przejazdach, 153 razy było to potrącenie osoby postronnej lub dzikiej zwierzyny, natomiast 185 razy – defekt taboru kolejowego.

– Zdarzenia niebezpieczne w transporcie kolejowym oraz awarie taboru kolejowego wciąż mają znaczący wpływ na stabilność przewozów kolejowych. Dużym problemem, zwłaszcza w województwie wielkopolskim, są zderzenia z dziką zwierzyną leśną, które potrafią unieruchomić lub uszkodzić pojazdy szynowe – zaznacza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Również dla przewozów towarowych październik okazał się pod względem punktualności najgorszym miesiącem IV kwartału. W tym miesiącu punktualnych było 39% pociągów towarowych. Na taki wynik wpływ miał również pożar na stacji Leszczyny.

Wśród wszystkich opóźnionych pociągów towarowych w IV kwartale największą grupę (74,70%) stanowiły składy, których opóźnienie przekroczyło 119 minut i 59 sekund (ponad 51 tys. pociągów). Średni czas opóźnień dla wszystkich pociągów towarowych wyniósł w tym okresie 603 minuty. Liczba pociągów towarowych odwołanych w październiku, listopadzie oraz grudniu wyniosła kolejno 3 637, 2 998 oraz 2 671.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close