Chińczycy modernizują linię kolejową do Portu Pireus
Rząd Serbii zapowiedział inwestycje w infrastrukturę kolejową w wysokości 3,5 mld euro. Zmodernizowana będzie międzynarodowa linia łącząca Port Pireus w Grecji z Belgradem. Inwestycje realizowane będą we współpracy z konsorcjami z Rosji i Chin.
Serbia chce zmodernizować magistrale kolejowe łączące Belgrad z Morzem Śródziemnym i Budapesztem. Koleje Serbskie zapowiedziały inwestycje na linii Belgrad – Bar, która łączy stolicę kraju z czarnogórskim portem. Inwestycja ta jest finansowana częściowo dzięki pożyczce, którą Serbom udzieliła Rosja. W październiku 2019 Serbowie zawarli umowę z Kolejami Rosyjskimi (RŻD), które udzieliły kredytu w wysokości 172,5 mln euro na inwestycję. 57,5 mln euro wyłożył rząd w Belgradzie. Modernizację 208 km odcinka Valjevo – Vrbnica realizują Koleje Serbskie we współpracy z RŻD.
Kolejną strategiczną inwestycją w infrastrukturę szynową w tym kraju jest modernizacja serbskiego odcinka międzynarodowej magistrali Budapeszt – Belgrad – Pireus. Inwestycja ta ma duże znaczenie dla chińskiego sektora logistycznego. Chiński koncern COSCO przejął w 2016 r. większościowy pakiet akcji Portu Pireus. By zwiększyć konkurencyjność tego portu rząd Chin zgodził się na udzielenie przez chiński Exim Bank 943 mln euro pożyczki na inwestycję. Prace modernizacyjne realizuje China Communications Construction Co. Zmodernizowane będą stacje Novi Sad, Vrbas i Subotica. Prace mają się rozpocząć w marcu 2020 r. a linia kolejowa będzie wyłączona z ruchu przez 33 miesiące. W tym czasie pociągi do Belgradu będą kursowało objazdami przez Bogojevo lub Zrenjanin.
Chińczycy modernizują także węgierski odcinek linii Budapeszt – Belgrad. Projekt będzie realizować organizacja non profit Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt – utworzona przez Koleje Węgierskie, China Railway International Corporation (CRIC) and China Railway International Group (CRIG). Prace na tym odcinku mają się rozpocząć w 2021 roku. Obecnie trwają procedury przygotowawcze do inwestycji w formie partnerstwa publiczno – prywatnego.
W listopadzie 2019 Chiny i Grecja zawarły porozumienie, na podstawie którego COSCO zainwestuje 600 mln euro w Port Pireus. Chińczycy uzyskali 35-letnią koncesję na zarządzanie tym portem.