Partnerzy portalu

Pierwsza maszyna do drążenia tunelu już w Łodzi

Tagi: PKP PLK,

W Łodzi są już wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM. Przygotuje ona część tras podziemnych, które zapewnią lepsze połączenia kolejowe w Polsce i regionie. Wykonawca zakończył rozładunek i przygotowuje kolejny etap robót. Tunel Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec to kontynuacja modernizacji łódzkiego węzła kolejowego. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana jest z POIiŚ.

fot. PKP PLK

Około 650-tonową maszynę – „mechanicznego kreta” o 8,76 m średnicy i 95 m długości przewoziła specjalistyczna firma. Duże części, w większości o wadze kilkudziesięciu ton, trafiły do Łodzi w ubiegłym tygodniu. Sprzęt do transportu, był dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdej części. Największy element tarczy TBM o wadze 102 ton, łożysko napędowe głowicy, przyjechało  na specjalnej 14-osiowej naczepie. Przewóz był organizowany głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu.

Części maszyny zgromadzone są na placu przy ul. Długosza. Jest tam m.in.: dolna część płaszcza obudowy TBM, centralna część głowicy skrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian), przenośnik ślimakowy.

Transport mniejszych elementów odbywał się 15 standardowymi ciężarówkami o ładowności do 24 ton. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów, elementy czoła tarczy, a także części elektroniczne, podajniki segmentowe, pompy do spoinowania zaprawy, agregaty hydrauliczne, urządzenia wentylacyjne, system przenośników, agregat bentonitowy, sprężarka śrubowa, system dźwigów segmentowych oraz okablowanie.

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce

Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 m.

Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna, drążąc tunel, będzie usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji-obudowy.

Między ulicami Stolarską i Odolanowską jest miejsce na komorę dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna. Prace przy zabezpieczeniu wykopu dla komory rozpoczęły się pod koniec roku.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, obejmujących region środkowej Polski. Tunel „otworzy” dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta. Takie rozwiązanie ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł.

PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz Energopol Szczecin na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close