Świnoujście: zaproszenie dla potencjalnych inwestorów terminalu głębokowodnego
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił zaproszenie do wyrażania zainteresowania potencjalnych inwestorów budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Inwestycja ma być realizowana w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.

W roku 2017 ZMPSiŚ S.A. opracował koncepcję techniczno-programową dla inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Na podstawie tej koncepcji ustalono optymalną lokalizację głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz opracowano propozycje związane z dostępem do tego portu strony lądu i morza, a także propozycje rozwiązań konstrukcyjnych dla podstawowych obiektów tego terminalu.
Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Nowy port powstać ma na wschód od gazoportu. Roczne zdolności przeładunkowe terminalu wynieść mają 2 mln TEU. Nowe nabrzeże ma mieć długość 1300 m i umożliwić jednoczesną obsługę trzech statków.
Koncepcja terminalu przewiduje budowę molo kontenerowego, falochronu i obrotnicy. Dzięki pogłębieniu podejścia do portu terminal będzie mógł przyjmować statki o zanurzeniu 15,5 m.
Dostęp kolejowy do terminalu przewidziano podwójnym torem dojazdowym o długości 3200 m, łączącym zmodernizowaną linię kolejową 401 (Świnoujście Port – Szczecin Dąbie) z grupą torów przyjazdowo-odjazdowych i zdawczo-odbiorczych o łącznej długości 10400 m w części lądowej terminala oraz grupą torów rozładunkowych ulokowanych bezpośrednio na molu kontenerowym, o łącznej długości 6400 m. Układ kolejowy zostanie zelektryfikowany (z wyłączeniem torów przeładunkowych), dając możliwość wjazdu kompletnym pociągom trasowym bezpośrednio na molo kontenerowe, bez zbędnych i czasochłonnych procesów manewrowych.
Planowana jest także budowa drogi dojazdowej o długości 2900 m łączącą terminal z projektowaną drogą ekspresową S3 w węźle Łunowo, której przebieg i rozwiązania planistyczne są realizowane w ramach projektu GDDKiA pn.: „Budowa drogi S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn”. Dalsze połączenie drogowe terminala z układem wjazdowym i systemem preawizacji dla pojazdów ciężarowych zaprojektowano w układzie bezkolizyjnym z dwoma wiaduktami. Przed układem wjazdowym przewidziano miejsce na parking buforowy z liczbą 286 miejsc postojowych dla pojazdów ciężarowych.