Rosną przeładunki w porcie w Göteborgu
Niedawno opublikowane dane dotyczące frachtu w porcie w Göteborgu w 2019 r. Pokazały, że wolumeny kontenerów w porcie w Göteborgu wzrosły drugi rok z rzędu.

Transport kontenerowy z całej Szwecji jest coraz częściej kierowany koleją do portu w Göteborgu. W sumie 456 000 TEU zostało przetransportowanych przez port koleją – jest to największy wolumen kolei w 400-letniej historii portu.
— Wzrost wolumenu kolei jest uspokajający na kilku poziomach. To, że jesteśmy szwedzkim portem na kierunki z północy na południe, jest bardzo oczywiste. Jest to również potwierdzenie, że nasza inwestycja w potencjał przeładunkowy portu i infrastrukturę kolejową to właściwa ścieżka, którą należy podążać – powiedział Elvir Dzanic, dyrektor naczelny zarządu portu w Göteborgu.
Objętości kontenerów, zgłoszone jako ekwiwalenty 20 stóp (TEU), wzrosły w 2019 r. o trzy procent do 772 000 sztuk. W ciągu ostatnich dwóch lat zaobserwowano znaczny wzrost ruchu kontenerowego w porcie w Göteborgu.
Znaczna część frachtu na eksport obejmuje podstawowe materiały wykorzystywane w przemyśle, takie jak stal, papier i drewno. Są one na ogół transportowane koleją z miejsc śródlądowych do portu w Göteborgu w celu dalszego transportu statkiem kontenerowym na rynki na kontynencie.
W 2019 r. przez port przejechało 456 000 TEU, czyli o 14% więcej niż w poprzednim roku. Ilość przewożonych kontenerów przewożonych do portu lub z niego koleją wzrosła do rekordowego poziomu. Udział obrotu nabrzeżem transportowanym do lub z portu koleją nie ma sobie równych w żadnym innym dużym międzynarodowym porcie na świecie.
— W 2019 r. Zarząd portu przyjął nowy cel środowiskowy, w którym firma wyznaczyła sobie cel zmniejszenia emisji CO2 przez port w całym regionie Göteborga o 70 procent do 2030 r. Aby osiągnąć ten cel, ciągłe przejście z drogi kolej jest niezbędna – powiedział Elvir Dzanic.
W trzecim kwartale port w Göteborgu zwiększył swój udział w szwedzkim rynku kontenerowym o jeden procent. Dane za cały rok nie zostały ustalone, ponieważ całkowity wolumen wszystkich szwedzkich portów nie jest jeszcze dostępny.
opr. ŁK