PLK uruchomiła most na Rail Baltica
Po dwóch torach nowymi mostami nad Bugiem, bez czekania na zwolnienie jednotorowego odcinka między Prostyniem a Małkinią, od 30 grudnia kursują pociągi. Z przejazdów zmodernizowaną trasą Sadowne – Czyżew korzystają pasażerowie pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Łatwiejszy jest transport towarów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 569 mln zł realizowana jest w ramach projektu CEF Łącząc Europę. 24 stycznia w Małkini i na mostach nad Bugiem PLK zorganizowała wizytę techniczną i prezentacje efektów prac.
Podczas briefingu prasowego na stacji Małkinia i wizyty technicznej, związanej z modernizacją linii Rail Baltica, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiły przede wszystkim efekty prac na odcinku Sadowne – Czyżew. Podczas prezentacji nowych mostów nad Bugiem omówiono korzyści z budowy drugiego toru i mostu między Prostyniem a Małkinią. Informacji PLK wysłuchali dziennikarze, przedstawiciele INEA, agencji celowej Komisji Europejskiej, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, wojewody mazowieckiego i samorządu.
Likwidacja „wąskiego gardła” – jednotorowego około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystok zakończona została jeszcze w 2019 r. Pociągi na odcinku Sadowne – Czyżew kursują dwoma torami, czyli linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300-metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Na nowych konstrukcjach ułożone zostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Od 30 grudnia nową przeprawą pojechały już setki pociągów. Wcześniej, w marcu na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.
Dobre zmiany dla podróżnych są na stacji w Małkini. Pasażerowie korzystają z drugiego nowego peronu. Ustawione są nowe wiaty, ławki, a wieczorem drogę ułatwia ledowe oświetlenie. Informację poprawił system nagłośnienia i tablice informacyjne. Stacja staje się dostępniejsza dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Ułożono antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające. W lutym otwarte będzie przejście podziemne.
W ramach inwestycji, przebudowane i przygotowane do oczekiwań podróżnych zostały także przystanki: Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. (Efekty modernizacji w filmie.)
Szybko po nowych torach
Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew, na 35 km odcinku ułożono nowe tory i przebudowano obiekty inżynieryjne. Wybudowane na stacji Małkinia Lokalne Centrum Sterowania, nowe systemy i urządzenia oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Pozwoli to skrócić czas i zwiększyć atrakcyjność podróży koleją.
Bezpiecznym rozwiązaniem na styku toru i drogi będzie wiadukt drogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Rozpoczęcie budowy planowane jest w połowie 2020 roku.
Sadowne – Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót na zaplanowano w II kwartale 2020 r. Wcześniejszy termin zakończenia prac, został zmieniony w związku z trudnościami jakie napotkał wykonawca przy budowie mostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.