Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PLK uruchomiła most na Rail Baltica

Po dwóch torach nowymi mostami nad Bugiem, bez czekania na zwolnienie jednotorowego odcinka między Prostyniem a Małkinią, od 30 grudnia kursują pociągi. Z przejazdów zmodernizowaną trasą Sadowne – Czyżew korzystają pasażerowie pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Łatwiejszy jest transport towarów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 569 mln zł realizowana jest w ramach projektu CEF Łącząc Europę. 24 stycznia w Małkini i na mostach nad Bugiem PLK zorganizowała wizytę techniczną i prezentacje efektów prac. 

fot. PKP PLK

Podczas briefingu prasowego na stacji Małkinia i wizyty technicznej, związanej z modernizacją linii Rail Baltica, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiły przede wszystkim efekty prac na odcinku Sadowne – Czyżew. Podczas prezentacji nowych mostów nad Bugiem omówiono korzyści z budowy drugiego toru i mostu między Prostyniem a Małkinią. Informacji PLK wysłuchali dziennikarze, przedstawiciele INEA, agencji celowej Komisji Europejskiej, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, wojewody mazowieckiego i samorządu.

Likwidacja „wąskiego gardła” – jednotorowego około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystok zakończona została jeszcze w 2019 r. Pociągi na odcinku Sadowne – Czyżew kursują dwoma torami, czyli linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300-metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Na nowych konstrukcjach ułożone zostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Od 30 grudnia nową przeprawą pojechały już setki pociągów. Wcześniej, w marcu na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.

Dobre zmiany dla podróżnych są na stacji w Małkini.  Pasażerowie korzystają z drugiego nowego peronu. Ustawione są nowe wiaty, ławki, a wieczorem drogę ułatwia ledowe oświetlenie. Informację poprawił system nagłośnienia i tablice informacyjne. Stacja staje się dostępniejsza dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Ułożono antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające. W lutym otwarte będzie przejście podziemne.

W ramach inwestycji, przebudowane i przygotowane do oczekiwań podróżnych zostały także przystanki: Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. (Efekty modernizacji w filmie.)

Szybko po nowych torach

Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew, na 35 km odcinku ułożono nowe tory i przebudowano obiekty inżynieryjne. Wybudowane na stacji Małkinia Lokalne Centrum Sterowania, nowe systemy i urządzenia oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Pozwoli to skrócić czas i zwiększyć atrakcyjność podróży koleją.

Bezpiecznym rozwiązaniem na styku toru i drogi będzie wiadukt drogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Rozpoczęcie budowy planowane jest w połowie 2020 roku.

Sadowne – Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót na zaplanowano w II kwartale 2020 r. Wcześniejszy termin zakończenia prac, został zmieniony w związku z trudnościami jakie napotkał wykonawca przy budowie mostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close