Partnerzy portalu

Podczas konferencji Rail 22 dyskutowano o zarządzaniu bezpieczeństwem

W jaki sposób kultura bezpieczeństwa wpływa na funkcjonowanie systemu kolejowego? Jak kolej jest przygotowana do sytuacji nadzwyczajnych? Te i wiele innych tematów zostało poruszonych w trakcie XIII edycji konferencji i warsztatów specjalistycznych Rail 22 pt. „Zarządzanie bezpieczeństwem i kryzysem – obszary ryzyka dla systemu kolejowego”, które odbyły się 20 stycznia w Eurocentrum Konferencyjnym w Warszawie. Organizatorami konferencji były Fundacja „Pro Kolej” oraz firma Marsh.

fot. Fundacja ProKolej

W wydarzeniu brali udział przedstawiciele branży kolejowej, sektora ubezpieczeniowego, a także specjaliści zajmujący się zarządzaniem ryzykiem oraz bezpieczeństwem.

W trakcie wystąpienia, prezes UTK zaprezentował krótki film promujący IV Galę Kultury Bezpieczeństwa, która odbyła się w grudniu 2019 r. w Warszawie. Prezes Góra omówił również najnowsze dane z zakresu bezpieczeństwa systemu kolejowego, podsumowujące ubiegły rok. 

– Analizę tę pokazujemy po raz pierwszy – podkreślał Ignacy Góra, prezes UTK. – Należy jednak zaznaczyć, że dane wciąż się mogą delikatnie zmienić, trwają bowiem postępowania prokuratorskie, a ich wynik może mieć wpływ na zawarty w analizie miernik wypadkowości. Cieszy mnie jednak fakt, że z roku na rok zmniejsza się liczba wypadków na torach.
W 2018 r. osiągnęła najniższy poziom – 2,39 zdarzeń na 1 mln pociągokilometrów. Rok 2019 przyniósł kolejny spadek – 2,30. To sukces, na który składa się praca nas wszystkich.

W pierwszym bloku panelowym głos zabrał również dr Janusz Kopacz, Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Infrastruktury. W swojej prezentacji podjął temat „Zarządzania kryzysowego w transporcie”.

Gościem specjalnym spotkania był Ian Thompson, przedstawiciel firmy Marsh – globalnego lidera w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i zarządzania ryzykiem. Przedstawił on skutki jakie na kwestie ubezpieczeniowe i branże kolejową miały dwie katastrofy w Wielkiej Brytanii, które miały miejsce w Ladbroke Grove i Hatfield.

W drugim bloku poruszone zostały aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwem i kryzysem. O ryzykach prawnych i procesowych opowiedział radca prawny kancelarii ECH&W Michał Zięba, a adwokat Maciej Zych z kancelarii Wardyński i Wspólnicy sp.k. omówił kwestię zabezpieczenia pasażera przed odpowiedzialnością prawną.

Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem to temat istotny nie tylko dla branży kolejowej. Gościem konferencji był również prof. Dariusz Tłoczyński z Uniwersytetu Gdańskiego, który w swojej prelekcji nawiązał do sytuacji kryzysowych w transporcie lotniczym.  

Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa w transporcie ma klimat. Do tematu związanego z ryzykiem klimatycznym odniosła się dr hab. Katarzyna Malinowska z Akademii Leona Koźmińskiego. W swoim wystąpieniu podjęła się kwestii ryzyka klimatycznego w kontekście działalności gospodarczej.

Trzeci blok konferencyjny zdominowany został przez panel dyskusyjny „Sytuacje nadzwyczajne przewidywanie, zapobieganie, rozliczanie”, z udziałem ekspertów. Do debaty zasiedli Szczepan Bujwid, Inżynier ds. Oceny Ryzyka, STU ERGO Hestia S.A., Konrad Drzewiecki, Client Management Team Lead, Liability, Marsh sp. z o.o., Rafał Mańkowski, Analityk/Ekspert Polskiej Izba Ubezpieczeń oraz Karol Trzoński z Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych. Moderatorem dyskusji był Maciej Gładyga, Dyrektor Biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close