Podczas konferencji Rail 22 dyskutowano o zarządzaniu bezpieczeństwem
W jaki sposób kultura bezpieczeństwa wpływa na funkcjonowanie systemu kolejowego? Jak kolej jest przygotowana do sytuacji nadzwyczajnych? Te i wiele innych tematów zostało poruszonych w trakcie XIII edycji konferencji i warsztatów specjalistycznych Rail 22 pt. „Zarządzanie bezpieczeństwem i kryzysem – obszary ryzyka dla systemu kolejowego”, które odbyły się 20 stycznia w Eurocentrum Konferencyjnym w Warszawie. Organizatorami konferencji były Fundacja „Pro Kolej” oraz firma Marsh.
W wydarzeniu brali udział przedstawiciele branży kolejowej, sektora ubezpieczeniowego, a także specjaliści zajmujący się zarządzaniem ryzykiem oraz bezpieczeństwem.
W trakcie wystąpienia, prezes UTK zaprezentował krótki film promujący IV Galę Kultury Bezpieczeństwa, która odbyła się w grudniu 2019 r. w Warszawie. Prezes Góra omówił również najnowsze dane z zakresu bezpieczeństwa systemu kolejowego, podsumowujące ubiegły rok.
– Analizę tę pokazujemy po raz pierwszy – podkreślał Ignacy Góra, prezes UTK. – Należy jednak zaznaczyć, że dane wciąż się mogą delikatnie zmienić, trwają bowiem postępowania prokuratorskie, a ich wynik może mieć wpływ na zawarty w analizie miernik wypadkowości. Cieszy mnie jednak fakt, że z roku na rok zmniejsza się liczba wypadków na torach.
W 2018 r. osiągnęła najniższy poziom – 2,39 zdarzeń na 1 mln pociągokilometrów. Rok 2019 przyniósł kolejny spadek – 2,30. To sukces, na który składa się praca nas wszystkich.
W pierwszym bloku panelowym głos zabrał również dr Janusz Kopacz, Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Infrastruktury. W swojej prezentacji podjął temat „Zarządzania kryzysowego w transporcie”.
Gościem specjalnym spotkania był Ian Thompson, przedstawiciel firmy Marsh – globalnego lidera w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i zarządzania ryzykiem. Przedstawił on skutki jakie na kwestie ubezpieczeniowe i branże kolejową miały dwie katastrofy w Wielkiej Brytanii, które miały miejsce w Ladbroke Grove i Hatfield.
W drugim bloku poruszone zostały aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwem i kryzysem. O ryzykach prawnych i procesowych opowiedział radca prawny kancelarii ECH&W Michał Zięba, a adwokat Maciej Zych z kancelarii Wardyński i Wspólnicy sp.k. omówił kwestię zabezpieczenia pasażera przed odpowiedzialnością prawną.
Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem to temat istotny nie tylko dla branży kolejowej. Gościem konferencji był również prof. Dariusz Tłoczyński z Uniwersytetu Gdańskiego, który w swojej prelekcji nawiązał do sytuacji kryzysowych w transporcie lotniczym.
Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa w transporcie ma klimat. Do tematu związanego z ryzykiem klimatycznym odniosła się dr hab. Katarzyna Malinowska z Akademii Leona Koźmińskiego. W swoim wystąpieniu podjęła się kwestii ryzyka klimatycznego w kontekście działalności gospodarczej.
Trzeci blok konferencyjny zdominowany został przez panel dyskusyjny „Sytuacje nadzwyczajne przewidywanie, zapobieganie, rozliczanie”, z udziałem ekspertów. Do debaty zasiedli Szczepan Bujwid, Inżynier ds. Oceny Ryzyka, STU ERGO Hestia S.A., Konrad Drzewiecki, Client Management Team Lead, Liability, Marsh sp. z o.o., Rafał Mańkowski, Analityk/Ekspert Polskiej Izba Ubezpieczeń oraz Karol Trzoński z Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych. Moderatorem dyskusji był Maciej Gładyga, Dyrektor Biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.