Polsko-japońska współpraca gospodarcza w trzech wymiarach. W Tokio przedstawiciele Portu Gdynia
Współpraca w zakresie inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych będą tematami polsko-japońskich sesji biznesowych organizowanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) 21 stycznia w Tokio. Rozmowy 21 polskich i 25 japońskich firm zainauguruje Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki wraz z Grażyną Ciurzyńską, p.o. prezes PAIH.

Japonia to trzecia gospodarka świata i strategiczny parter naszego kraju w Azji. Tamtejsi inwestorzy wciąż należą do kluczowych w Polsce, a firmy znad Wisły w ciągu ostatniej dekady zwiększyły eksport do Japonii ponad dwukrotnie – z 270 mln euro w 2008 r. do 566 mln euro w 2018 r. 21 stycznia Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) organizuje sesje spotkań biznesowych 21 polskich i 25 japońskich firm, których celem jest pogłębienie partnerstwa w strategicznych obszarach – inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych.
Misją Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest nie tylko zwiększenie możliwości biznesowych polskich przedsiębiorców za granicą, ale też umocnienie pozycji ekonomicznej naszego kraju na mapie Europy i świata. Ważnym aspektem działań Agencji jest wsparcie rozwoju relacji gospodarczych Polski z jej kluczowymi partnerami międzynarodowymi. PAIH zorganizowała sesje biznesowe dla polskich i japońskich firm, gdyż mogą zapoczątkować nowy rozdział współpracy w trzech perspektywicznych wymiarach: inwestycji bezpośrednich, energetycznym i infrastrukturalnym – wyjaśnia Grażyna Ciurzyńska, p.o. Prezes PAIH.
Obok Amerykanów i Niemców, Japończycy należą do kluczowych zagranicznych inwestorów w Polsce. W ponad 300 firmach utworzyli blisko 40 tys. miejsc pracy, z czego 18 tys., przy wsparciu PAIH (wcześniej PAIiIZ). Do tej pory japońskie firmy angażowały kapitał głównie w sektor motoryzacyjny, spożywczy czy elektroniczny. W ostatnich latach dołączyły do podmiotów inwestujących w rozwój polskiej i światowej branży e-mobilności.
Port Gdynia zaprezentuje projekt Port Zewnętrzny
Wśród polskich przedsiębiorstw podczas spotkania w Tokio będzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA który zaprezentuje strategiczną inwestycję Port Zewnętrzny, który będzie budowany w formule PPP. Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów „polityką w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w tej formule.
Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.