W Koninie powstaje wiadukt w ciągu linii E20
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły już 70 procent prac przy budowie nowego wiaduktu w Koninie. Obiekt za 15 mln zł powstaje przy współpracy z miastem Konin z udziałem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę”.
Budowany wiadukt drogowy w Koninie na torami trasy Poznań – Warszawa ma 25 m długości i 6 m wysokości. Obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacząco poprawi system komunikacji drogowej w mieście. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączy dzielnice Glinki i Niesłusz (ul. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia). Wiadukt zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo‒drogowe na ul. Okólnej i ul. Torowej. Będą dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę oraz zabezpieczone ścieżki pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu.
Ciężar 9 lokomotyw nad torami
Wiadukt nad trzema torami montowano głównie nocą, co można zobaczyć w filmie. W ten sposób praca ciężkiego sprzętu nie ograniczała kursowania pociągów. Wszystkie przygotowane elementy konstrukcji ważą prawie 1125 ton, czyli tyle, ile 9 lokomotyw. Połowa płyty wiaduktu jest już zabetonowana. Podobne prace będą wykonane na drugiej części obiektu. Płytę nośną wiaduktu tworzy 38 strunobetonowych belek. Tzw. dźwigary opierają się na przyczółkach obiektu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończenie prac do sierpnia br. Inwestycja powstaje przy współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie, który współfinansuje budowę wiaduktu oraz odpowiada za powstanie dróg prowadzących do nowego obiektu. Jego otwarcie będzie możliwe po wykonaniu dojazdów, do czego zobowiązał się samorząd.
Pociągi jeżdżą już po dwóch nowych torach na odcinkach Swarzędz ‒ Koło oraz Barłogi ‒ Kutno, Jackowice ‒ Żychlin i Bednary ‒ Łowicz. Wymiana torów i sieci trakcyjnej postępuje na szlaku z Żychlina do Starej Wsi oraz na stacjach w Kutnie i Łowiczu.
Wszystkie prace w zakresie LCS Konin (odcinek Swarzędz ‒ Koło) planowane są do końca sierpnia br. Do lipca 2021 r. roboty toczyć się będą między Kołem a Żychlinem (LCS Kutno), a na odcinku Żychlin ‒ Sochaczew (LCS Łowicz) do października 2021 r. Na termin planowanego zakończenia inwestycji wpłynęła m.in. konieczność usunięcia nieprzewidzianych kolizji i związany z tym większy zakres prac. PLK pozostają w bieżącym kontakcie z wykonawcą w celu optymalizacji prac.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew ‒ Swarzędz” w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Modernizacja warta jest ponad 2 mld zł.