W Polsce przybywa obwodnic w ciągu dróg krajowych
Rozwój istniejącej sieci drogowej to nie tylko autostrady i drogi ekspresowe. Strategicznym elementem poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróżowania jest budowa obwodnic. Od 2016 roku w Polsce oddano do ruchu ponad 168,8 km obwodnic.
Budowane obwodnice miast przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego miasta. Budowane odcinki omijające centra miast minimalizują niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miejscowości. Bez obwodnic ruchu odbywa się ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekracza często kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki obwodnicom możliwe jest oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na nowy przebieg powstających dróg.
Od 2016 roku w ramach PBDK oddano do ruchu 15 obwodnic o łącznej długości 147,6 km. Poza Programem udostępniono kierowcom również trzy obwodnice o lącznej długości 21,1 km: Skawiny (klasa drogi GP) o długości 2,2 km, I etap obwodnicy Kępna o długości 3,6 km w ciągu drogi ekspresowej S11 oraz obwodnicę Marek, czyli 15,3 km drogi ekspresowej S8.
W realizacji jest obecnie 16 obwodnic miast o łącznej długości 168,5 km, a dla obwodnic: Wałcza (17,8 km), Ostrowca Świętokrzyskiego (ok. 3 km) i Oświęcimia (ok. 9 km) prowadzimy obecnie postępowanie przetargowe.
Zanim drogi wejdą do fazy przetargu, muszą przejść proces przygotowawczy. Dlatego w przygotowaniu jest obecnie 15 obwodnic o łącznej długości 108,3 km, dla których są zapewnione środki na budowę. GDDKiA przygotowuje również dokumentację dla obwodnic, które nie mają jeszcze zapewnionego finansowania. Takich jest obecnie 12 o łącznej długości 229,3 km.
GDDKiA po roku intensywnej pracy ekspertów przedstawiła wypracowane warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Analizując sytuację komunikacyjną, widzimy ogromną potrzebę nowych rozwiązań drogowych, które usprawnią nie tylko ruch tranzytowy w centralnej Polsce, ale będą też oddziaływać na przemieszczanie się pojazdów na całej sieci dróg krajowych i autostrad.