GDDKiA podsumowuje rekordowy 2019 rok
Rok 2019 GDDKiA zakończyła realizując 80 zadań o łącznej długości ponad 960 km. W tym roku udostępniono do ruchu 460 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4 121,3 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 696,2 km autostrad i 2 425,1 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych jest 30 zadań o łącznej długości 382,4 km.

Jak przyznaje GDDKiA w realizacji kontraktów drogowych pojawiło się jednak sporo problemów związanych z szybkim wzrostem cen materiałów i niewypłacalnością wykonawców. — Mając na uwadze dynamiczną sytuację gospodarczą oraz rynek robót drogowych, stosujemy zmodyfikowane kryteria oceny ofert. Przeanalizowaliśmy wprowadzone przez nas kryteria pozacenowe i to jak ich stosowanie w przetargach wpływa na wartość składanych ofert — deklaruje GDDKiA w komunikacie.
Z kolei w powtórzonym przetargu na budowę autostrady A18 Żary Zachód – Iłowa, a więc w zadaniu realizowanym w systemie tradycyjnym, dyrekcja zdecydowała się na zastosowanie wyłącznie kryterium ceny. W pierwszym przetargu wszystkie złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację zadania.
Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdzono, że wykonawcy składający oferty, najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe kryteria pozacenowe. W efekcie sprowadzało się to do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak decydowała cena. W powtórzonym przetargu zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło osiem firm. Tym razem 7 spośród 8 złożonych ofert mieściło się w kosztorysie, a najkorzystniejsza z nich była o ponad 50 mln zł mniejsza od najtańszej w poprzednim przetargu!
Dla zwiększenia konkurencyjności GDDKiA dała wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, betonowej lub bitumicznej. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu może zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę.
W związku z podpisaniem 12 umów o dofinansowanie w 2019 roku GDDKiA stała się beneficjentem łącznie 61 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi około 72,39 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 41,06 mld zł oraz wkład UE to blisko 34,88 mld zł. Uwzględniając ww. 61 umów o dofinasowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 82 %.
W 2019 roku rozpoczęto przygotowania do realizacji zadań inwestycyjnych w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Pierwszym projektem wytypowanym do tej formuły będzie budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6 (OMT).
Trwają już prace nad projektem umowy o PPP, tabelą podziału ryzyk i założeniami struktury finansowania dla Europejskiego Urzędu Statystycznego – EUROSTAT. Prowadzone jest także badanie rynku finansowego, a do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) trafiły dokumenty potrzebne do oceny projektu realizacji OMT. W styczniu przyszłego roku do Gdańska zawita misja EBI.
W pierwszej połowie przyszłego roku, po uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie realizacji projektów drogowych w formule PPP, ogłoszone będzie postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wyłonienie partnera prywatnego.
opr. ŁK