Francuski port chce przenieść transport z ro-ro na intermodal po Brexicie
Francuska spółka Porty Normandii planuje budowę nowego terminalu intermodalnego w Cherbourg. To jeden z elementów przygotowań do Brexitu. Inne porty i terminale planują zatrudnić dodatkowe osoby do obsługi interesantów.

Port Cherbourg specjalizuje się w transporcie ładunków ro-ro między Francją a Wielką Brytanią. Spółka zarządzająca normandzkimi portami planuje przeniesienie części transportu na intermodal, co pozwoli ograniczyć wpływ nowych obowiązków administraycjno-skarbowych jakie wynikną z wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, które będą nałożone na spedytorów i kierowców tirów. Nowy terminal ma być wyposażony w bocznicę kolejową, która ma obsługiwać pociągi łączące port z wieloma regionami we Francji i południowej Europie.
Spółka Porty Normandii ogłosiła publiczne zaproszenie do wyrażania zainteresowania potencjalnych partnerów do budowy nowego terminalu kolejowego. Oprócz zastąpienia transportu ro-ro przez intermodal, które ma być przygotowaniem do Brexitu Porty Normandii chcą także dostosować infrastrukturę w Cherbourgu do przyjmowania większych statków. Rządy Francji i Hiszpanii planują modernizacje infrastruktury kolejowej łączące oba kraje. Terminal kolejowy w porcie w Cherbourgu może stać się zatem kluczowym punktem w handlu hiszpańsko-brytyjskim. Nowy terminal ma być także zintegrowany z siecią portów w północno – zachodniej Europie.
Dla Francji inwestycja ma znaczenie strategiczne. — Terminal stworzyłby możliwości bardziej skonsolidowanego rozwoju na wielu kanałach, który wykorzystałby przepustowość portu w Cherbourgu. Jest to szczególnie istotne w związku z nadchodzącym Brexitem, gdy dodatkowe kontrole celne spowodują dodatkowe przystanki w porcie. Przesunięcie ruchu z ro-ro na kolej pomogłoby również zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, złagodzić zatory na drogach i poprawić bezpieczeństwo na drodze. Celem jest bardziej zrównoważony podział na gałęzie transportu — stwierdzają władze spółki Porty Normandii.
Przygotowania nad kanałem La Manche
Przygotowania do Brexitu trwają także w innych portach na kanałem La Manche. Władze portu Dover deklarują, że przygotowują się do nowych obowiązków biurokratycznych, ale nie mogą obecnie zapewnić, że po wyjściu Wielkiej Brytanii uda się zapewnić taką płynność operacji jak obecnie. Szczególnie w przypadku Brexitu bez umowy nie można wykluczyć wystąpienia kongestii, jednak zarząd portu przygotowuje się na taką ewentualność.
Francuska administracja skarbowa planuje wdrożyć nowy system informatyczny „Inteligentna Granica” do obsługi celno – skarbowej. Ponad to w terminalach nad kanałem La Manche zatrudnionych ma być dodatkowo 500 osób do obsługi interesantów.