KE przygotowuje projekt następnej perspektywy finansowej
W maju 2018 roku Komisja przedstawiła propozycje aktów prawnych, które mają regulować przyszłą perspektywę finansową polityki spójności UE na lata 2021 – 2027. Obok wielu innych zmian KE zaproponowała, aby przed wypłatą środków na rzecz Państwa Członkowskiego dokonywać weryfikacji spełnienia tzw. warunków podstawowych (enabling conditions). Jednym z warunków jest wykonanie analizy zapotrzebowania na transport w układzie wielogałęziowym, w oparciu o modelowanie przepływów transportowych. Prace zmierzające do spełnienia przez Polskę tego warunku zostały uruchomione już w 2018 roku na zlecenie ministrów właściwych ds. infrastruktury, rozwoju regionalnego oraz gospodarki morskiej i są realizowane za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Do celów wskazywanych przez Komisję Europejską najlepszym narzędziem jest czterostadiowy, multimodalny model ruchu. Jako narzędzie oparte na matematycznym odzwierciedleniu istniejących i przyszłych zachowań transportowych daje możliwość prowadzenia szerokiego zakresu analiz oraz prognoz, biorących pod uwagę różne scenariusze rozwoju infrastruktury oraz gospodarki. Polska ma wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu modeli transportowych na potrzeby analizowania poszczególnych projektów inwestycyjnych. Powstający obecnie w CUPT zintegrowany model ruchu czerpie z najlepszych doświadczeń ekspertów polskich i zagranicznych. Przygotowywany model odnosi się do różnych rodzajów transportu i będzie umożliwiał wykonanie analiz na poziomie strategicznym w zakresie wymaganym przez Komisję Europejską.
Jako Centrum Unijnych Projektów Transportowych promujemy szeroko rozumienie planowanie transportu w oparciu o narzędzia takie jak m.in. modele ruchu w związku z powyższym z dużym zainteresowaniem przyjmujemy prowadzone projekty na rzez GDDKiA (projekt naukowy w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowych) czy też przez Centralny Port Komunikacyjny (analizy związane z planowanymi inwestycjami kolejowymi CPK).
W zintegrowanym modelu ruchu CUPT planuje wykorzystać maksymalnie możliwy zakres opracowań, mogących udoskonalić i uszczegółowić model zintegrowany. Co więcej, planowane jest, aby Zintegrowany Model Ruchu był na bieżąco aktualizowany i jak najszerzej dostępny, tworząc bazę do dalszych analiz, m.in. na poziomie regionalnym. Centrum chce również dążyć do tworzenia standardów dotyczących modelowania ruchu, których celem byłoby rozpowszechnienie dobrych praktyk i ujednolicenie założeń wykonywanych prognoz i analiz ruchu w układzie multimodalnym, a także po to abyśmy wspólnie mogli korzystać z efektów pracy różnych ośrodków integrując wypracowane rozwiązania.