Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

KE przygotowuje projekt następnej perspektywy finansowej

W maju 2018 roku Komisja przedstawiła propozycje aktów prawnych, które mają regulować przyszłą perspektywę finansową polityki spójności UE na lata 2021 – 2027. Obok wielu innych zmian KE zaproponowała, aby przed wypłatą środków na rzecz Państwa Członkowskiego dokonywać weryfikacji spełnienia tzw. warunków podstawowych (enabling conditions). Jednym z warunków jest wykonanie analizy zapotrzebowania na transport w układzie wielogałęziowym, w oparciu o modelowanie przepływów transportowych. Prace zmierzające do spełnienia przez Polskę tego warunku zostały uruchomione już w 2018 roku na zlecenie ministrów właściwych ds. infrastruktury, rozwoju regionalnego oraz gospodarki morskiej i są realizowane za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

fot. Cancillería Ecuador, Wikimedia Commons

Do celów wskazywanych przez Komisję Europejską najlepszym narzędziem jest czterostadiowy, multimodalny model ruchu. Jako narzędzie oparte na matematycznym odzwierciedleniu istniejących i przyszłych zachowań transportowych daje możliwość prowadzenia szerokiego zakresu analiz oraz prognoz, biorących pod uwagę różne scenariusze rozwoju infrastruktury oraz gospodarki. Polska ma wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu modeli transportowych na potrzeby analizowania poszczególnych projektów inwestycyjnych. Powstający obecnie w CUPT zintegrowany model ruchu czerpie z najlepszych doświadczeń ekspertów polskich i zagranicznych. Przygotowywany model odnosi się do różnych rodzajów transportu i będzie umożliwiał wykonanie analiz na poziomie strategicznym w zakresie wymaganym przez Komisję Europejską.

Jako Centrum Unijnych Projektów Transportowych promujemy szeroko rozumienie planowanie transportu w oparciu o narzędzia takie jak m.in. modele ruchu w związku  z powyższym z dużym zainteresowaniem przyjmujemy prowadzone projekty na rzez GDDKiA (projekt naukowy w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowych) czy też przez Centralny Port Komunikacyjny (analizy związane z planowanymi inwestycjami kolejowymi CPK).

W zintegrowanym modelu ruchu CUPT planuje wykorzystać maksymalnie możliwy zakres opracowań, mogących udoskonalić i uszczegółowić model zintegrowany. Co więcej, planowane jest, aby Zintegrowany Model Ruchu był na bieżąco aktualizowany i jak najszerzej dostępny, tworząc bazę do dalszych analiz, m.in. na poziomie regionalnym. Centrum chce również dążyć do tworzenia standardów dotyczących modelowania ruchu, których celem byłoby rozpowszechnienie dobrych praktyk i ujednolicenie założeń wykonywanych prognoz i analiz ruchu w układzie multimodalnym, a także po to abyśmy wspólnie mogli korzystać z efektów pracy różnych ośrodków integrując wypracowane rozwiązania.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close