Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Autostradowa obwodnica Częstochowy otwarta

Tagi: A1, GDDKiA,

Od 23 grudnia 2019 r. kierowcy mogą już korzystać z 20 km odcinka A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia oraz 4 km fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe.

– Niewiele osób w to wierzyło, ale ciężka praca i olbrzymie zaangażowanie wszystkich stron biorących udział w realizacji obwodnicy Częstochowy przyniosło zakładany efekt. Dotrzymaliśmy słowa – zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, pomimo wcześniejszych problemów z włoskim wykonawcą, z którym była zmuszona rozwiązać umowę, udostępniła kierowcom ten odcinek autostrady A1 – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  

Do ruchu została udostępniona trasa główna i zapewniona pełna funkcjonalność węzłów Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. To pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, zarówno pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Węzły Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra zostaną udostępnione w późniejszym terminie, po zakończeniu niezbędnych prac.

Nowo wybudowana autostrada zlokalizowana jest w powiatach częstochowskim, kłobuckim, na terenach gmin Mykanów, Rędziny, Blachownia, Kłobuck i miasta Częstochowa. Dzięki udostępnieniu obwodnicy znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy. Do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem A1 do Pyrzowic, kierowcy mogą już dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

Od rozwiązania umowy do wyłonienia wykonawcy prac zabezpieczających

Z końcem kwietnia 2019 r., po wielokrotnych wezwaniach generalnego wykonawcy do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. 24 lipca 2019 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe, BUDIMEX oraz BUDPOL na dokończenie inwestycji. Już tydzień później ruszyły prace przy układaniu nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego.

W ciągu 150 dni zrealizowano roboty o łącznej wartość ponad 400 mln zł. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób, w tym ponad 800 pracowników fizycznych wraz z operatorami sprzętu i kierowcami oraz około 200 osób personelu wykonawcy. Pracowano po 16 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, a przy niektórych robotach bez przerwy.

Ułożono 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów. To przełożyło się na ok. 20 km dwujezdniowej autostrady. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1. Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton. 

Przed oddaniem trasy do ruchu niezbędne było jeszcze ustawienie jej ogrodzenia, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, zamontowanie barier oraz wypełnień ekranów akustycznych na obiektach mostowych. Prace przeprowadzili wykonawcy wyłonieni w oddzielnych przetargach. 

Kolejne postępowania przetargowe wyłonią wykonawców, którzy wybudują ekrany akustyczne wzdłuż jezdni autostrady A1, dokończą prace na węzłach wraz z ich oświetleniem, na miejscach obsługi podróżnych oraz obwodzie utrzymania autostrady, a także wykonają prace porządkujące teren wokół autostrady.

Ostatni fragment A1 w budowie

W budowie jest jeszcze pięć odcinków A1 o długości blisko 81 km pomiędzy węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy. Na tej trasie, budowanej w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1, powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami autostrady na tym odcinku pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie ukończona w 2022 r. Wtedy też pokonanie 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin. Przedsiębiorcy i kierowcy z Polski, Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybkie i komfortowe połączenie z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla niemieckich portów w Hamburgu i Bremie. 

Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego. Łączny koszt oddanych w tym roku odcinków A1 od Pyrzowic do Częstochowy to ponad 3 mld zł. Ich realizacja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 kwotą ponad 1,35 mld zł.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close