Partnerzy portalu

Interesanci Portu Gdynia ostrzegają przed konfrontacyjnymi protestami armatorów kutrów

Przedstawiciele branży portowej apelują do armatorów morskiego wędkarstwa o rezygnację z konfrontacyjnej formy protestów i wskazują, że porty morskie nie są stroną w sporze wędkarzy z administracją publiczną. Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia deklaruje, że przedsiębiorstwa działające w portach rozumieją trudną sytuację armatorów. 

fot. Port Gdynia

Właściciele kutrów wędkarskich protestują od listopada przeciwko unijnej dyrektywie zakazującej połowów dorsza. Armatorzy chcą wsparcia od strony rządowej, które pokryje poniesione przez nich straty. Taką pomoc otrzymają rybacy, którzy mają otrzymać po 7 zł za kilogram niezłowionego dorsza. Zakaz połowów obejmuje także wędkarstwo rekreacyjne, choć wpływ tej branży na pogłowie dorsza jest minimalny w porównaniu z rybołówstwem. Według danych Morskiego Instytutu Rybackiego kutry wędkarskie odławiają zaledwie 1-2% ilości dorsza poławianego na Bałtyku. Mimo to zostali przez Komisję Europejska objęci zakazem tak samo jak jednostki rybackie. 

Armatorzy kutrów wędkarskich są w dodatku w gorszej sytuacji niż wędkarze, gdyż nie otrzymają odszkodowania, co oznacza perspektywę bezrobocia dla kilkuset osób. Z tego powodu w listopadzie przeprowadzono blokadę portów rybackich. Po braku reakcji ze strony rządowej armatorzy zapowiadają zaostrzenie protestu i blokadę portów handlowych.

Na zapowiedzi te zareagowały już rady interesantów portów trójmiejskich i zachodniopomorskich. Branża portowa wskazuje, że ewentualna blokada przyniesie ogromne straty dla portów, oraz wielu firm działających w logistycznym łańcuchu dostaw. Konsekwencje takiej blokady pośrednio odczuje wiele sektorów polskiej gospodarki. Równocześnie przedsiębiorstwa portowe deklarują zrozumienie dla postulatów właścicieli kutrów i apelują o rezygnację z konfrontacyjnej formy protestu. Działania uderzające w branżę portową mogą spowodować spadek poparcia społecznego dla armatorów kutrów. 

— Rozumiejąc sytuację Armatorów Morskich Jednostek Wędkarskich apeluję o rezygnację z zapowiadanej przez nich blokady portów morskich. Walka o swoje interesy nie powinna mieć negatywnych skutków na sytuację podmiotów postronnych. Konfrontacyjna forma protestu, pomijająca oddziaływanie na inne firmy z branży portowo-morskiej, może zaowocować wprost przeciwnymi reakcjami. Zamiast poparcia może przybrać postać niechęci i braku współczucia — komentuje dla IntermodalNews.pl. Piotr Pawłowski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminalu Zbożowego i przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

Konieczna ochrona dorsza

Środowiska rybackie i armatorzy kutrów wędkarskich o tragiczną sytuację na Bałtyku obwiniają poprzednią Komisję Europejską, która przez wiele lat nie reagowała na problem przełowienia. Jednak naukowcy wskazują, że większym problemem niż przełowienie są zmiany klimatyczne, które negatywnie wpływają na ekosystem Bałtyku, na co wskazuje Morski Instytut Rybacki. W tej sytuacji zakaz połowów wydaje się koniecznością. 

— Należy mieć także na uwadze, że działania Unii Europejskiej nie są przecież wymierzone w wędkarzy ani rybaków. Zakaz połowów wprowadzono w celu podjęcia próby odbudowy populacji dorsza. Brak zdecydowanych w tym zakresie działań mógłby doprowadzić do wyginięcia tego gatunku na wschodnim Bałtyku. Zachęcam wiec do dialogu z administracją publiczną. Przy dobrej woli obu stron wypracowanie wspólnego stanowiska powinno być osiągalne — apeluje Piotr Pawłowski. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close