Partnerzy portalu

Intermodal coraz ważniejszy dla kolei towarowej

W transporcie kolejowym nadal dominuje przewóz ładunków takich jak węgiel czy kruszywa. Jednak dane za III kwartał wskazują na rosnące znaczenie pozostałych grup towarów w tym w przewozach kombinowanych.

fot. UTK

Największy wzrost masy przewiezionych ładunków w porównaniu z poprzednim kwartałem miał miejsce w przypadku grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – ponad 1,5 mln ton oraz grupy towarów nieidentyfikowalnych – ponad 300 tysięcy ton.

Przez dziewięć miesięcy tego roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 178 mln ton towarów, a praca przewozowa wyniosła blisko 42,2 mld ton-km. Najlepsze wyniki podstawowych parametrów występowały w I kwartale, który na przestrzeni ostatnich lat charakteryzował się przeważnie najniższymi wartościami w roku.

Trzeci kwartał to ponad 59,4 mln ton towarów przewiezionych pociągami przewoźników towarowych, z czego 51 mln stanowił transport pięciu grup. Najwięcej przewieziono węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego – 22,4 mln ton. W grupie tej przewozy wzrosły w porównaniu z poprzednim kwartałem 7%. Kolejne grupy to rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa – 16,7 mln ton (spadek o 2%);  koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej – 7,2 mln ton (wzrost o 4%); chemikalia, produkty chemiczne – 2,5 mln ton (spadek o 3%) oraz metale, wyroby metalowe gotowe – 2,2 mln ton (spadek o 9%). Łączny udział tych pięciu grup w przewiezionej masie ładunków to blisko 86% wszystkich zrealizowanych przewozów w trzecim kwartale. Blisko 8% masy wszystkich ładunków przewiezionych w trzecim kwartale stanowią grupy: towary nieidentyfikowalne oraz puste opakowania. Obejmują one większość towarów przewożonych w transporcie intermodalnym.

– W perspektywie rok do roku, zmniejszenie transportu grup takich jak kruszywa czy węgiel kamienny w znaczący sposób wpływa na wyniki przewozowe. Zarazem widoczny jest wzrost w wartościach bezwzględnych – w udziale procentowym w masie i pracy przewozowej transportu towarów związanych z przewozami intermodalnymi – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Średnia masa pociągu intermodalnego w Polsce najczęściej jest znacząco niższa od składów z towarami masowymi. Dlatego nawet duże wzrosty w tym transporcie nie przekładają się w znaczny sposób na ogólne wyniki przewozowe.  – dodaje.

W przypadku parametru pracy przewozowej w największym stopniu na jej wartość wpływają ładunki w ramach grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa, które stanowią ponad 28%  pracy przewozowej za okres lipiec-wrzesień (4 mld ton-km). Udział kolejnych dwóch najważniejszych grup w trzecim kwartale to odpowiednio 26% dla węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego oraz 17,5% dla koksu, brykietu i produktów rafinacji ropy naftowej. Czwartą grupą ładunków pod względem udziału w pracy przewozowej był transport towarów w ramach grupy towary nieidentyfikowalne – 10,9%.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close