Cz. Warsewicz: chcemy być krajowym operatorem logistycznym
Mamy ambicję być krajowym operatorem logistycznym, który poprzez swoje zasoby, poprzez skalę działalności będzie pretendować do tego by te zadania przejmować w całej gospodarce w sposób konkurencyjny rynkowo – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo w rozmowie z IntermodalNews.pl
PKP Cargo chce pełnić rolę operatora logistycznego i integratora łańcuchów logistycznych. Jakie działania są podejmowane w tym kierunku?
Naszą ambicją zapisaną w strategii Grupy jest to byśmy przejmowali całość łańcucha operacji logistycznych czyli przewozy „od drzwi do drzwi”. Chcemy zaoferować usługę, która jest kompleksowa i konkurencyjna, co przyniesie korzyść obu stronom tego łańcucha. Pierwsze takie produkty już dostarczamy. Jesteśmy już w jakiejś mierze operatorem logistycznym, ale w większym stopniu przewoźnikiem intermodalnym, a przede wszystkim przewoźnikiem kolejowym. Nasze zmiany będą szły w kierunku, żeby w większym stopniu stawać się przewoźnikiem intermodalnym i krajowym operatorem logistycznym. Żeby to osiągnąć, musimy wyspecjalizować pewne grupy i dywizje w ramach całej organizacji.
Operator logistyczny to podmiot świadczący szereg różnego rodzaju usług. Od przyjęcia towaru, poprzez załadunek, przewożenie, przechowywanie, rozładunek i dostarczenie klientowi końcowemu. Dlatego nie mając wystarczających zasobów do przewozów intermodalnych, inwestujemy w wagony – platformy i nowe lokomotywy. Budujemy też zasoby w obszarze terminali przeładunkowych. Rozpoczęliśmy proces integracji wszystkich 27 terminali kontenerowych i konwencjonalnych. Obecnie terminale kontenerowe Grupy PKP CARGO stanowią mniejszość co wynika ze struktury polskiej gospodarki i energetyki. Planujemy budowę nowego terminalu w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Będzie to centralny terminal multimodalny na przecięciu dwóch szlaków kolejowych. Kluczowe są też zasoby ludzkie czyli wykwalifikowani pracownicy.
A jakie będą następne działania?
Naszym kolejnym krokiem jest integracja łańcuchów logistycznych w ramach dywizji intermodalnej . Mówimy tu o naszym biurze przewozów międzynarodowych, o spółce PKP CARGOCONNECT, PKP CARGO INTERNATIONAL i nowej spółce PKP CARGO TERMINALE. Kolejnym krokiem będzie szersze wyjście do klienta. Realizujemy strategię upstreamu, chcemy dotrzeć do posiadacza ładunku. Nie chcemy być tylko pośrednikiem w przywozach, ale chcemy przyjmować zlecenia „od drzwi do drzwi”. Na ten proces nakłada się również cyfryzacja procesów, w tym umożliwienie śledzenia ładunku przez 24 godziny na dobę, możliwość automatycznego nadawania ładunku. Informatyzacja procesu jest jednym z kluczowych elementów budowania oferty kompleksowej obsługi logistycznej. Pracujemy też nad systemem Transport Management który obejmie różne przewozy w tym też masowe i intermodalne. System ten dotyczyć będzie też działań interdyscyplinarnych na styku kilku podmiotów. W ciągu kilku miesięcy ogłosimy postępowanie, które ma wyłonić dostawcę systemu.
Mamy ambicję być krajowym operatorem logistycznym, który poprzez swoje zasoby, poprzez skalę działalności będzie pretendować do tego by te zadania przejmować w całej gospodarce w sposób konkurencyjny rynkowo pod względem ceny, czasu i dostępności. Chcemy docierać do każdego zakątka Polski, Europy i świata.
Budując tę ofertę będziecie korzystali też z zasobów innych przewoźników, czy operatorów terminali logistycznych.
Ładunki mogą być przewożone różnymi środkami transportu, takimi jak statki, samoloty, pociągi, ciężarówki, barki. Chcemy zaoferować najlepszą ofertę, co nie zawsze znaczy najtańszą, ale dopasowaną dla klienta. Chcemy dostarczyć ładunki w odpowiednie miejsce i w odpowiednim czasie, a ten jest różnie definiowany dla różnych klientów. Dzisiaj już realizując zlecenia korzystamy z różnych środków transportu. Po drugie nie mamy ambicji bycia właścicielem wszystkich terminali intermodalnych w Polsce. Będziemy korzystać z zasobów zewnętrznych. Chcemy być firmą usługową, a elementem spinającym usługi będzie system informatyczny, który da wiele możliwości nam i klientom. Informatyzacja pozwoli zautomatyzować pewne procesy w Grupie, dlatego koszty per saldo mogą być mniejsze niż te które obecnie mamy na nadaniu. Ale potrzebna jest też odpowiednia skala przewozów, która pozwoli modelować łańcuch logistyczny. Zdajemy sobie sprawę, że w początkowym okresie ta skala może być mniejsza, ale będzie narastała. Stworzenie nowego operatora logistycznego nie stworzy nowych ładunków, ale pozwoli zoptymalizować i zracjonalizować przepływy towarów. Przykładem jest konieczność tworzenia dużej siatki regularnych połączeń kolejowych zwłaszcza wewnątrz Polski i Europy, a mniejsze znaczenie mają pociągi miedzy Chinami a Europą. Stworzenie i rozbudowanie tej siatki połączeń na pewno wykreuje nowe ładunki.
Jaką rolę będzie pełnić spółka PKP CARGO INTERNATIONAL?
Działalność tej spółki jest dla nas bardzo ważna, szczególnie w obszarze ekspansji zagranicznej i tworzeniu korytarza północ – południe, a także wschód – zachód. Nasze akwizycje w Słowenii (Primol-Rail), planowane zakupy w Rumunii i Polsce pokazują, że widzimy duży potencjał przewozów ładunków w całej Europie. Dywizja intermodalna Grupy PKP CARGO będzie się składała z uzupełniających się podmiotów, które będą pokrywać swoim zakresem działania całą Europę, nie tylko Unię Europejską.