Posiedzenie Rady UE ds. Transportu w Brukseli
Prawa pasażerów w transporcie kolejowym, realizacja inwestycji infrastrukturalnych na sieci TEN-T oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (eurowinieta), jak również Pakiet Mobilności I to główne tematy posiedzenia Rady ds. Transportu, w którym wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Posiedzenie odbyło się 2 grudnia 2019 r. w Brukseli. Na spotkaniu była obecna po raz pierwszy nowo powołana komisarz ds. transportu Adina-Ioana Vălean i było to ostatnie formalne posiedzenie Rady TTE podczas prezydencji fińskiej.
Tematami obrad ministrów ds. transportu podczas posiedzenia Rady były prace legislacyjne nad dyrektywą ws. usprawnienia realizacji inwestycji infrastrukturalnych na sieci TEN-T, dyrektywa ws. praw pasażerów w transporcie kolejowym oraz dyrektywa ws. opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe, tzw. eurowinieta.
Podczas dyskusji nad dyrektywą ws. usprawnienia realizacji inwestycji infrastrukturalnych na sieci TEN-T, minister Adamczyk podkreślił, że obowiązujące już obecnie w Polsce przepisy w tym zakresie pozwalają na sprawne pozyskiwanie decyzji administracyjnych i realizowanie inwestycji infrastrukturalnych.
– Cieszę się, że przy opracowaniu przepisów uwzględniono polskie postulaty i z uwagą przyglądano się naszym rozwiązaniom w tym zakresie. Jest to dowód, że nasze otoczenie prawne realizacji inwestycji zostało uznane za skuteczne. Mam nadzieję, że dyrektywa ta pozwoli na szybsze osiągnięcie spójności sieci transportowej w UE – podsumował minister Adamczyk.
Odnosząc się do dyrektywy ws. praw pasażerów w transporcie kolejowym minister zaznaczył, że proponowane przepisy wpisują się w działania podejmowane w Polsce na rzecz promocji transportu kolejowego jako przyjaznej dla pasażera i środowiska gałęzi transportu. To m.in. inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego, Programu Inwestycji Dworcowych i usługa Wspólny Bilet.
Pakiet Mobilności I a polityka klimatyczna UE
Minister Adamczyk wziął udział w spotkaniu koordynacyjnym z przedstawicielami Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii i Rumunii (tzw. grupy państw like-minded) w sprawie negocjowanych przepisów dla przewoźników drogowych (Pakietu Mobilności I) oraz w spotkaniu ministrów Grupy Wyszehradzkiej (V4).
Na posiedzeniu Rady strona polska podkreśliła, że proponowane rozwiązania zawarte w Pakiecie Mobilności I, m.in. wymagany powrót pojazdu do kraju siedziby, restrykcje w wykonywaniu kabotażu, limitowanie załadunków (operacje typu multi-drop), nie tylko będą miały negatywny wpływ na funkcjonowanie branży transportu drogowego, ale również spowodują generowanie dodatkowych, zbędnych emisji CO2, co jest niespójne z celami klimatycznymi UE. Wypowiedź ta znalazła poparcie wśród innych państw.
– Polska zawsze opowiadała się za zrównoważonym kompromisem, który z jednej strony będzie tworzył lepsze warunki pracy kierowców, z drugiej strony będzie odpowiadać na potrzeby sektora, europejskiej gospodarki oraz zapewniać realizację celów innych polityk unijnych, w tym polityki klimatycznej. Cieszę się, że w czasie ostatniej rundy negocjacji wygrał zdrowy rozsądek i liczę, że na dalszym etapie będzie większe znaczenia przywiązywane do jakości tworzonego prawa, niż do tempa prac – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Podczas III trilogu (czyli negocjacji między Radą, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską) nie osiągnięto porozumienia.
Rozmawiano także o przyszłości jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz promocji paliw alternatywnych jako jednym z elementów, który pozwoli na zmniejszenie skali zmian klimatycznych.
Na marginesie obrad Rady minister Andrzej Adamczyk odbył także szereg spotkań dwustronnych, m.in. z ministrami właściwymi ds. transportu z Portugalii, Niemiec, Irlandii, Grecji i Francji. Głównym tematem ww. spotkań był Pakiet Mobilności I. Minister Adamczyk przekazał swoim rozmówcom wyniki analiz niezależnych naukowców wskazujących dobitnie na sprzeczność proponowanych przepisów w ramach Pakietu Mobilności I z ambitnymi celami polityki klimatycznej UE. W ramach dyskusji poruszono również temat wspólnych inwestycji infrastrukturalnych, w tym Via Carpatia.
Minister Adamczyk spotkał się również z nowo powołaną komisarz UE ds. transportu Adiną-Ioaną Vălean.