Partnerzy portalu

Litewski rząd nie chce utraty kontroli nad portem Kłajpeda

Chiny chcą przejąć większość udziałów w porcie Kłajpeda w zamian za realizację inwestycji. Rząd Litwy nie chce jednak utracić kontroli nad portem.

fot. Žiedas Wikimedia Commons

Chińczycy planują duże inwestycje w porcie Kłajpeda, jednak chcą w zamian nabyć kontrolny pakiet w spółce zarządzającem portem. Dla chińskich przedsiębiorstw przejęcie kontroli nad litewskim portem pozwoliłoby stworzenie w Europie hubu przeładunkowego, który byłby realizatorem polityki gospodarczej Pekinu.

Jednak utraty kontroli nad portem obawiają się litewscy politycy. „Nie możemy pozwolić na to by Chiny kontrolowały port w Kłajpedzie” – powiedział Raimundas Karoblis w wywiadzie dla Washington Examiner. Wg ministra Chiny chcą przejąć ponad 50% udziału w zarządzie portu a następnie rozbudować tam głębokowodny terminal kontenerowy. W przypadku braku zgody Litwy na nabycie udziałów w Kłajpedzie Chińczycy grożą, że będą korzystać z innych bałtyckich portów.

Port w Kłajpedzie ma status strategicznej infrastruktury ważnej dla bezpieczeństwa państw NATO. Przejęcie portu przez Chiny wpłynęłoby negatywnie na możliwości obronne Państw Bałtyckich i ułatwiłoby Pekinowi prowadzenie wojny handlowej z USA.

Chiny chcą rozwoju Kłajpedy

W odpowiedzi na wypowiedź ministra Karoblisa wypowiedział się portal China Daily, prezentujący stanowisko polityczne Pekinu. Portal wskazuje, że inwestycje są niezbędne dla dalszego rozwoju litewskiego portu w obliczu rosnącej konkurencji ze strony rozwijających się portów rosyjskich i polskich. Chińskie inwestycje tworzą stabilne warunki do rozwoju, a rozbudowa portu Kłajpeda umocniłaby jego pozycję w ramach inicjatywy „Jeden Pas i Jedna Droga” która jest strategicznym projektem współpracy chińsko – europejskiej. 

Przejęcie przez Chiny kontroli nad portem Kłajpeda spowodowałoby, że wiele chińskich firm, które są kontrolowane przez tamtejsze władze skierowałoby na Litwę część transportu, który teraz przeładowywany jest w innych portach w Europie północnej. Kłajpeda jest najdalej na północ wysuniętym bałtyckim portem który nigdy nie zamarza i jest połączona autostradą z Moskwą. Posiada także dobrze rozwinięte połączenia kolejowe, a jej konkurencyjność wzrośnie dodatkowo po wybudowaniu linii kolejowej Rail Baltica. Jednak przekazanie kontroli nad tym portem Chińczykom może zostać negatywnie odebrane przez państwa europejskie zarówno ze względu na zagrożenie dla bezpieczeństwa jak i rosnącą presję konkurencyjną dla europejskich portów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close