PKP Cargo z zyskiem w trzecim kwartale 2019 r.
PKP Cargo zanotowało w okresie pierwszych 9 miesięcy 2019 r. roku mniejsze przychody i zysk netto niż rok wcześniej. Wpływ na to miał spadek produkcji węgla, a także trudna sytuacja w budownictwie. Rozwija się natomiast segment intermodalny.
Grupa PKP Cargo miała 50,8 mln zł zysku netto w 3 kwartale 2019 r. Narastająco w okresie pierwszych 9 miesięcy roku wynik netto wyniósł 98,7 mln zł. Rezultaty te są niższe niż w ubiegłym roku kiedy wyniosły odpowiednio 104,7 mln zł i 194,3 mln zł.
Przychody grupy w okresie 9 miesięcy 2019 r. wyniosły 3 616,6 mln zł podczas gdy rok wcześniej było to 3 805,2 mln zł. Na zmniejszenie przychodów główny wpływ miał spadek przewozów surowców masowych.
Na wyniki Grupy PKP Cargo w 2019 roku decydujący wpływ ma sytuacja całego sektora kolejowych przewozów towarowych, która charakteryzuje się mniejszymi przewozami niż w 2018 roku, wynikającymi głównie ze spadku zapotrzebowania na przewożenie towarów masowych, przede wszystkim kruszyw i rud metali – wyjaśnia Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo – Poprawiamy za to efektywność i w rezultacie nasze główne wskaźniki finansowe po trzech kwartałach 2019 roku są wyższe niż średnia z tego samego okresu w latach 2013-2018: przychody o ok. 250 mln zł, EBITDA o 119 mln zł, a zysk netto o 16,5 mln zł – podkreśla prezes Warsewicz.
W okresie 9 miesięcy 2019 r. Grupa PKP Cargo mimo spadku udziałów w ujęciu rok do roku utrzymała pozycję zdecydowanego lidera rynku kolejowego transportu towarów w Polsce, jednak widoczny jest spadek udziału na rynku. W zakresie przewożonej masy udział grupy wyniósł 42,1% (spadek -2,1 p.p. r/r) a w zakresie pracy przewozowej 44,5% (-3,8 p.p. r/r).
Na wyniki przewozowe grupy miały takie czynniki jak: pozyskanie od konkurencji przewozów do elektrowni i elektrociepłowni wiodącej grupy energetycznej w Polsce (wpływ na obniżenie średniej odległości przewozu poprzez zmianę struktury relacji przewozowych); wzrost przewozów PKP Cargo International, mniejsza produkcja i sprzedaż węgla kamiennego, spadek produkcji energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych opartych na węglu kamiennym i mniejszy import węgla z Rosji – brak rynków zbytu, pełne place ładunkowe.
PKP Cargo zanotowało też spadek przewozu kruszyw co wynika z sytuacji w budownictwie infrastrukturalnym w tym przerwach w budowie dróg ekspresowych wnikających z przerwanych kontraktów.
Warto zauważyć, iż wzrost nastąpił w sektorze przewozów intermodalnych, które stanowią już blisko 9 proc. całej masy przewiezionej przez pociągi Grupy oraz aż 15 proc. pracy przewozowej zrealizowanej w tym okresie. Wzrosty w tym segmencie wynikają głównie z większego udziału przewozów w kontenerach towarów dotychczas głównie przewożonych w sposób konwencjonalny oraz z realizacji przewozów pomiędzy portami morskimi a terminalami w głębi kraju. Wpływ na sytuację w segmencie intermodalnym ma także wzrost transportu towarów realizowany przez PKP Cargo International (d. AWT) a wynikający z realizacji nowych przewozów m.in. z Niemiec do Czech i z Polski do Słowenii.
Grupa PKP Cargo w okresie 9 miesięcy 2019 r. poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 802,9 mln zł, tj. więcej o 68,4% w stosunku do analogicznego okresu 2018 r. Inwestycje te obejmują zarówno przejęcia spółek jak też zwiększone wydatki na modernizację taboru.