Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Hamburg – silny wzrost w pierwszych trzech kwartałach

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku przeładunki morskie w największym niemieckim porcie uniwersalnym rozwijały się bardzo korzystnie. Zainicjowany na początku roku trend wzrostowy jest kontynuowany. 

fot. Port Hamburg

Z przeładunkami morskimi na poziomie 104,0 miliona ton (+3,2 %) wzrost w Hamburgu wypada znacznie powyżej średniej dla konkurencyjnych wielkich portów Europy Północnej, która wyniosła plus 1,0 %. Szczególnie dobry rozwój widoczny jest w przypadku ładunków kontenerowych, w przypadku których z wynikiem 7,0 miliona TEU osiągnięto wzrost o 6,9 %. Także w tym obszarze Hamburg wyprzedza konkurencję (tu średni wzrost sięgnął 3,4 %), dzięki czemu odzyskał część udziałów w rynku (+0,7 %). Bardzo dobre przeładunki kontenerowe wsparły przewozy lądowe koleją, które w pierwszych dziewięciu miesiącach z wynikiem 2,1 miliona TEU odnotowały wzrost o 11,9 %. Przeładunki masowe pozostały z wynikiem 31,6 miliona ton (-2,1 %) nieznacznie poniżej ubiegłorocznego poziomu.

Bardzo dobry wynik w przeładunkach kontenerowych

Wzrost przeładunków kontenerowych do 7,0 miliona TEU (+6,9 %) jest związany przede wszystkim z czterema nowymi serwisami transatlantyckimi i czterema nowymi bałtyckimi serwisami feederowymi. Obsługiwane przez Hapag-Lloyd oraz ONE nowe serwisy transatlantyckie łączą od początku roku Hamburg z portami w USA, Kanadzie i Meksyku. W przewozach do USA, drugim najważniejszym partnerem handlowym Hamburga, przetransportowano w pierwszych trzech kwartałach 439,000 TEU tj. o 336,000 TEU więcej aniżeli w analogicznym okresie roku poprzedniego, co odpowiada wzrostowi o 325 %. „Wraz z istniejącymi połączeniami liniowymi dochodzimy teraz w Hamburgu do łącznie 14 serwisów liniowych, które oferują klientom naszego portu bezpośrednie połączenia z 29 portami w USA, Meksyku i Kanadzie. Łącznie 15 dodatkowych połączeń feederowych i liniowych w pierwszych dziewięciu miesiącach wyraźnie pokazują, że hamburski port zwiększył swoją atrakcyjność dla żeglugi i załadowców”, stwierdził Ingo Egloff, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V. (HHM). Dzięki dużej liczbie połączeń feederowych z Morzem Bałtyckim i innymi europejskimi regionami Hamburg odgrywa istotną funkcję hub’u przeładunkowego i zwiększa dostępność ładunku pod załadunek na duże statki oceaniczne, które łączą Hamburg z portami na całym świecie. „Dzięki 2,6 miliona TEU w pierwszych trzech kwartałach (+ 4,3 %) także przewozy feederowe przyczyniają się do wyniku portu, który tak nas cieszy”, podkreśla Egloff. Dzięki rozpoczęciu działań związanych z rozbudową toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby Hamburg jest, jak dostrzega Egloff, na dobrym kursie. Liczba zawinięć do Hamburga statków kontenerowych o pojemności rzędu 18000 TEU i więcej wzrosła w pierwszych trzech kwartałach o 18,3 % do łącznie 123, co potwierdza jego zdaniem znaczenie znajdującej się w budowie mijanki na Łabie i szybkiego zakończenia dalszych prac inżynieryjnych w ramach dopasowania toru wodnego. Egloff postrzega Hamburg jako dobrze przygotowany do zwiększenia funkcji północnoeuropejskiego hub’u dla globalnych przewozów ładunków i zauważa, że port ten w pierwszych trzech kwartałach w porównaniu do innych wielkich portów Europy Północnej osiągnął największy procentowy wzrost przeładunków dla wszystkich grup towarów, jak i kontenerowych oraz w relacji z zapleczem lądowym.

Wzrost w transhipmentach zwiększa obroty ładunkowe

Dla hamburskiego portu pierwsze trzy kwartały okazały się nadzwyczaj korzystne. Nowe połączenia kontenerowe przyczyniają się do zwiększenia transhipmentu, który generuje dodatkowy wolumen ładunków w gęstej sieci połączeń feederowych Hamburga. Zostało tu przeładowanych ze statków oceanicznych na statki dowozowe 2,6 miliona TEU tj. o 4,3 % więcej w porównaniu do roku poprzedniego. Przeładunki w relacji z zapleczem lądowym z wynikiem 4,4 miliona TEU w pierwszych dziewięciu miesiącach odnotowały wzrost o 8,6 %. „Korzystne liczby w portowych przeładunkach w relacji lądowej jak i w transhipmencie podkreślają istotną rolę Hamburga jako północnoeuropejskiego hub’u. Ponad 100 połączeń liniowych, które łączą Hamburg z ponad 1000 portów na świecie, generuje wolumen kontenerów, który następnie trafia do destynacji na zapleczu lądowym. Także te przewozy mają udział w tworzeniu wartości dodanej w porcie i przyczyniają się do tworzenia wielu miejsc pracy w tym skomplikowanym systemie logistycznym”, mówi Egloff.  Zarząd HHM zwraca uwagę, że na tle debaty o polityce klimatycznej transportu towarowego, dzięki elektrycznej trakcji na kolei możliwe jest osiągnięcie 100 % redukcji emisji, co oznacza znaczący wkład w ograniczenie emisji CO2. Hamburg jest największym europejskim portem kolejowym, który wspiera na długich trasach w relacji portu z jego zapleczem lądowym ekologiczny transport koleją i żeglugą śródlądową. W pierwszych trzech kwartałach zostało przewiezionych koleją z i do portu łącznie 36,6 milionów ton towarów. To wzrost o 5,2 %. W segmencie przewozów kontenerowych zostało odprawionych w transporcie kolejowym 2,1 miliona TEU, co dało wzrost dwucyfrowy aż o 11,9 %. Dzięki temu Hamburgu umocnił swoją pozycję jako największego europejskiego portu kolejowego i przyczynił się dzięki odciążeniu transportu drogowego do ochrony środowiska naturalnego.

Kolej portowa przekracza własny rekord

— Ogólnie korzystny rozwój hamburskiego portu w tym roku daje się zauważyć wyraźnie także na szynach — mówi Jens Meier, CEO Hamburg Port Authority. „Kolej portowa Hafenbahn przekroczyła rekordowy wynik z pierwszego kwartału 2019 na poziomie 694000 TEU, przewożąc w trzecim kwartale łącznie 698500 kontenerów. To imponujący dowód na wydajność i efektywność hamburskiego portu.” W szczególności wzrósł udział długich pociągów. I tak odnotowano w trzecim kwartale dobre 1600 pociągów o długości przekraczającej 700 metrów – w porównaniu do 2017 roku odpowiada to wzrostowi o około 70 %. „W ten sposób nasza infrastruktura jest efektywnie wykorzystywana a kolejowe przewozy w relacji z zapleczem lądowym osiągają wysoką opłacalność. Dla mnie ten rozwój oznacza po raz kolejny, że Hamburg ma prawo nazywać się kolejowym portem Europy nr 1″, mówi Meier. Łącznie kolej portowa w okresie od stycznia do września 2019 przewiozła 36,6 miliona ton (+5,2 %), w tym 2,06 miliona TEU (+11,9 %).

Niewielki spadek w przeładunkach ładunków masowych

Łącznie przeładowano w pierwszych dziewięciu miesiącach 31,6 miliona ton ładunków masowych. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza to niewielki spadek o 2,1 %. Po stronie importu odnotowano przeładunek 24,8 miliona ton tj. wzrost o 1,1 %. Import ładunków przeładowywanych ssakiem, a przede wszystkim zboża i roślin oleistych, wzrósł o 8 % do 3,2 miliona ton. W segmencie ładunków masowych przeładowywanych chwytakiem (przede wszystkim węgiel, koks i rudy) zostało łącznie przeładowanych 14,4 miliona ton (-3,1 %). Import rudy dla przemysłu stalowego rozwijał się pozytywnie w pierwszych dziewięciu miesiącach z przeładunkiem na poziomie 7,8 miliona ton (+1,4 %). Także import ładunków płynnych, do których obok ropy naftowej należą przede wszystkim produkty ropopochodne, osiągnął z wynikiem 7,2 miliona ton wzrost o 7,7 %. Tu wzrost wygenerował segment produktów ropopochodnych, które m.in. dzięki problemowi niskiej wody na Renie nie mogły zostać odprawione w portach zachodnich. Przewozy via Hamburg w relacji z zapleczem lądowym wzrosły zarówno w ruchu kolejowym jak i żegludze śródlądowej. Po stronie eksportu zostało przeładowanych w pierwszych dziesięciu miesiącach łącznie 6,8 miliona ton (-12,3 %). Słabszy wynik eksportu jest związany przede wszystkim ze słabszymi przeładunkami zbóż w związku ze słabym urodzajem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close