Port Gdynia podpisał umowę na doradztwo przy projekcie Portu Zewnętrznego
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał z firmą Ernst & Young umowę na doradztwo transakcyjne w procesie projektu i realizacji Portu Zewnętrznego w formule partnerstwa publiczno-prywanego.
Przy wyborze doradcy transakcyjnego uczestniczyło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, które planuje wspieranie projektów partnerstwa publiczno-prywatnego. Port Zewnętrzny w Gdyni ma być najważniejszym spośród kilkunastu projektów PPP, które wspiera MiR.
— Dzisiejsze wydarzenie jest istotne, bo projekt ten jest jednym z kilkunastu inicjatyw, które są drogowskazami dla samorządów i innych podmiotów i mają zachęcać do korzystania z formuły PPP. Jesteśmy współzamawiającymi usługi doradcze i uważamy, że PPP musi być poważnie rozważane jako metoda realizacji projektów, bo system dotacyjny w kolejnych perspektywach budżetowych będzie bardziej rygorystyczny. Trzeba zaczyąć szukać finansowania pozabudżetowego — powiedział Waldemra Buda, wiceminister inwestycji i rozwoju.
Szansa na rozwój portu
Port zewnętrzny w Gdyni będzie docelowo realizowany przez partnera prywatnego z współudziałem Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Budowa nowe pirsu jest konieczna, gdyż port w obecnym kształcie nie ma już wielu możliwości rozbudowy.
— Dla portu to przyszłość. To szansa obsługi najwiekszych statków. To zwiększenie potencjału przeładunkowego portu, a jak dziś obserwujemy, że praca przeładunkowa ciągle wzrasta. Ta inwestycja da nam szanse wejść do ekstraligi. W tej chwili jesteśmy otoczeni miastem i to blokuje możliwości rozwoju, stąd wyjście do wód Zatoki Gdańskiej — powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Na nowym pirsie znajdzie się terminal kontenerowy morski, terminal kolejowy a także plac służący do składowania i montażu elementów farm wiatrowych. Nowy terminal kontenerowy, jak zapewnia prezes Meller będzie pracował w systemie zautomatyzowanym. Kluczowe znaczenie ma także dostęp kolejowy i drogowy. Oprócz realizowanych obecnie inwestycji PKP PLK Zarząd Morskiego Portu Gdynia liczy na udział GDDKiA w projekcie budowy Drogi Czerwonej. Port Gdynia planuje pokryć mniejszą część kosztów inwestycji i przygotowuje na to środki własne, choć prezes Meller nie wykluczył w rozmowie z dziennikarzami chęci ubiegania się o dofinansowanie unijne, o ile w przyszłej perspektywie tego typu projekty będą wspierane.