Partnerzy portalu

Brexit nie straszny polskim spedytorom

Polscy operatorzy logistyczni przygotowują się na wszelkie scenariusze dotyczące wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Najbardziej negatywny dla biznesu jest scenariusz tzw. „twardego brexitu” czyli opuszczenia UE bez umowy, ale przedsiębiorcy są przygotowani do spełniania nowych procedur. 

fot. DaniKauf Wikimedia Commons

Unia Europejska wyraziła zgodę na przedłużenie terminu brexitu. Nowy termin wyjścia Wielkiej Brytanii z UE wydłużono do 31 stycznia 2020 roku. Natomiast ciągle nie wiadomo jaki kształt przyjmie ta operacja i czy Wielka Brytania zaakceptuje umowę wynegocjowaną z Unią Europejską. 

Komisja Europejska przygotowała poradnik dla przedsiębiorców z państw UE, którzy prowadzą handel z podmiotami w Wielkiej Brytanii. Najważniejszą zmianą po brexicie będzie wprowadzenie cła bez preferencji. Ponadto niektóre towary wwożone na terytorium UE ze Zjednoczonego Królestwa mogą być również objęte zakazami lub ograniczeniami, co oznacza, że mogą być konieczne pozwolenia na przywóz lub wywóz. Przygotowując się na ewentualne zakłócenia strona brytyjska zamierza wdrożyć nowy system zarządzania ewentualnymi zakłóceniami w ruchu samochodów ciężarowych pomiędzy portem w Dover i Eurotunelem.

Za najbardziej ryzykowany uważany jest tzw. „twardy brexit”. — Jeśli chodzi o czynności administracyjno-skarbowe, najbardziej obawiamy się tzw. „twardego wyjścia”, kiedy to zmiana będzie oznaczać natychmiastowe wprowadzenie nowych procedur i koniec swobodnego przepływu ładunków. Przedsiębiorcy będą zobligowani do dopełnienia wielu formalności celnych, np. obowiązku zarejestrowania się w usłudze e-Klient (uzyskania numeru EORI), składania zgłoszeń celnych, płacenia należności celnych i podatkowych związanych z importem towarów — komentuje Maciej Bachman, prezes zarządu grupy PEKAES.

Doświadczenie w handlu poza UE

Jednak należy pamiętać, że operatorzy logistyczni jak PEKAES, od lat  świadczą usługi logistyczne do wielu krajów nie będących członkami UE, w których tego rodzaju czynności i procedury już obowiązują. Z tego powodu spedytorzy nie spodziewają się zaskoczeń. 

— Nie przewidujemy, aby brexit miał znacząco wpłynąć na naszą działalność.  W fazie początkowej, odprawy i kontrole celne na granicach mogą powodować wydłużenie czasu odpraw samochodów z ładunkami, które przewozi PEKAES. Jednak w oczekiwaniu na ostateczne rozstrzygnięcie kwestii prawnych dotyczących terminu wyjścia Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej, odpowiednio wcześniej wprowadziliśmy plan postępowania w całej Grupie PEKAES. Podstawowe informacje dotyczące wymiany towarowej pomiędzy UE a Zjednoczonym Królestwem przekazaliśmy również naszym klientom — zapewnił Maciej Bachman. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close