Więcej importu, mniej dotacji – chińskie przedsiębiorstwa zmieniają politykę
Wzrost znaczenia przewozów eksportowych z Europy do Chin oraz stabilizacja rozwoju połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku to główne trendy, które będą widoczne w najbliższych miesiącach zdaniem przedstawicieli chińskich operatorów logistycznych działających w sektorze intermodalnym.
Dzięki wsparciu ze strony władz chińskich prowincji w ostatnich latach rozwinął się bardzo szybko kolejowy Nowy Jedwabny Szlak. Dynamika rozwoju tych połączeń zaskoczyła jednak chińskie władze stąd zapowiedzi redukcji dotacji, które oznaczają, że tempo wzrostu liczby pociągów kursujących między Europą a Chinami spadnie. Rząd w Pekinie zachęca też tamtejsze firmy do zwiększenia importu, by kontenery nie wracały do Azji puste.
— Transport kolejowy towarów między Chinami a Europą jest wspierany przez władze chińskich prowincji, a jak wiemy rząd centralny planuje ograniczyć subsydia. Tak więc liczba połączeń kolejowych na tym szlaku będzie rosnąć wolniej lub pozostanie na poziomie obecnym. Spodziewamy się natomiast wzrostu wolumenu towarów transportowanych z Europy do Chin gdyż prowincje nie udzielają subsydiów do przewozu pustych kontenerów — skomentowała Eileen Lin, menadżer sprzedaży w Xiamen Trans-China Freight Agency.
Budowanie nowych relacji handlowych
Chińskie przedsiębiorstwa skupiają się obecnie na budowaniu relacji z większą liczbą firm w kolejnych krajach Europy. Chińczycy brali m.in udział w targach TransLogistica Poland 2019 w Warszawie, a jednym z tematów rozmów był import z Polski.
— W tej chwili liczba połączeń kolejowych między Chinami a Europą jest dość duża. Spodziewam się jednak, że dzięki połączeniom intermodalnym będzie można transportować ładunki z i do większej liczby krajów niż obecnie. Widzimy także przenoszenie ładunków z transportu lotniczego na kolej. Ponadto rząd chiński zachęca przedsiębiorców do zwiększenia importu z całej Europy, zatem przewozy towarów importowanych staną się dla przewoźników równie ważne jak eksport — powiedział Daniel Fei, wicedyrektor Huanji Supply Chain Management.
Ważnym czynnikiem, który będzie kształtował transport towarów między Chinami a Europą jest także nowe podejście Państwa Środka do ekologii. Chiny chcą walczyć z zanieczyszczeniem środowiska przez przemysł, co oznacza, że część zakładów przemysłowych, które są najbardziej uciążliwe zostanie zamknięta.
— Władze chińskie prowadzą też wiele działań zmierzających do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska przez przemysł, na przykład fabryki chemiczne. Ekologiczny transport jest jednym z elementów tej polityki, dlatego stosowane są dotacje do połączeń kolejowych. Chiny politykę ograniczenia emisji tak samo jak społeczność międzynarodowa — zapewnia Daniel Fei.