Nowe suwnice kontenerowe dla portu w Hamburgu
5 listopada 2019 r. przybyły do portu w Hamburgu trzy nowe suwnice kontenerowe wyprodukowane przez ZPMC. Nowe suwnice ułatwią obsługę w terminalu Container Terminal Burchardkai (CTB) megakontenerowców o pojemności powyżej 23 tys. TEU. Transport suwnic od na pokładzie specjalnego statku „Zhen Hua 27” trwał osiem tygodni.
Nowe suwnice bramowe zastąpią trzy mniejsze jednostki w CTB, które już zostały zdemontowane. W pierwszym kwartale 2020 roku HHLA spodziewa się dostawy kolejnych dwóch dużych suwnic kontenerowych tego samego typu.
„Inwestując w pięć nowych suwnic kontenerowych i tworząc kolejne miejsce cumowania dla mega-kontenerowców, zapewniamy naszym klientom z branży żeglugowej dodatkową pojemność oraz większą elastyczność w obsłudze ultra-dużych kontenerowców o ładowności ponad 23.000 TEU”, mówi członek zarządu HHLA Jens Hansen.
W ubiegłym roku liczba zawinięć do portu w Hamburgu realizowanych przez kontenerowce o pojemności od 18.000 TEU do 22.000 TEU wzrosła o 47 procent do 150 zawinięć. Ta tendencja się utrzymuje: w pierwszej połowie 2019 r. liczba ta ponownie wzrosła o prawie 40 procent.
Największe suwnice bramowe kontenerowe w porcie w Hamburgu mogą obsłużyć statki o szerokości 24 kontenerów ustawionych obok siebie. Wysięgniki nowych żurawi mają prawie 80 metrów długości i mogą sięgać do 26 rzędów kontenerów. Te giganty, z których każdy waży 2.480 ton, mogą przenosić za jednym zamachem dwa kontenery o długości 40 stóp lub cztery kontenery o łącznej wadze 110 ton. W terminalu kontenerowym HHLA Container Terminal Burchardkai pracuje obecnie ponad 30 suwnic kontenerowych.
Burchardkai jest najstarszym i największym obiektem przeładunkowym kontenerów w porcie w Hamburgu. Pierwszy kontenerowiec w Hamburgu został tu przeładowany w 1968 roku. Miał on pojemność zaledwie 1200 TEU. Dziś w Burchardkai obsługiwane są największe kontenerowce na świecie. Po uruchomieniu pięciu nowych suwnic kontenerowych, liczba mega-statków cumujących w CTB wzrośnie z dwóch do trzech. HHLA w porcie w Hamburgu posiada także inne miejsca cumowanie dla megakontenerowców zlokalizowane na terminalu kontenerowym Tollerort.
Nowe suwnice kontenerowe są częścią programu rozbudowy CTB. Oprócz nowych suwnic kontenerowych i innych urządzeń przeładunkowych program obejmuje inwestycje w zakresie nowych obiektów magazynowych oraz infrastruktury kolejowej. Inwestycje w Całej Grupie HHLA mają wynieść 1 mld euro do roku 2020. Z tej kwoty około 450 mln euro zostanie przeznaczone na przeładunek kontenerów.