PLK zmodernizują linię E65 na Śląsku
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę i rozpoczynają się prace o wartości ok. 1,4 mld złotych na liniach Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Na liniach zwiększy się prędkość pociągów osobowych do 160 km/h i towarowych do 120 km/h. Sprawniej pojadą pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Na kolejowym węźle Czechowice Dziedzice przebudowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Będzie też nowe lokalne centrum sterowania (LCS) wyposażone w nowoczesne systemy. Prace obejmą też ponad 150-metrowy most na Wiśle (między Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami) oraz 22 inne obiekty inżynieryjne.
Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków pozytywnie wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość prac to 1,4 mld złotych. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg”. współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku. Wykonawcą jest firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o.
To nie jedyna inwestycja PLK w tamtym regionie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”. Dzięki odbudowie linii kolejowych Bronów – Bieniowiec (nr: 694) na odcinku Bieniowiec – Skoczów), na odcinku Skoczów – Cieszyn (nr 157, 190) oraz na odcinku Goleszów – Wisła Głębce (nr 191), pociągi będą jeździły z dużo większą prędkością Składy przyśpiesza miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h. Składy towarowe będą kursować z prędkością 60 i 80 km/h. Na zmodernizowanych odcinkach pojedzie też więcej pociągów. Planowane są również prace m.in. na mostach i wiaduktach.
Wartość całego projektu to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Prace budowlane będą poprzedzone pracami projektowymi i rozpoczną się na przełomie I i II kwartału 2020 roku. Zakończenie prac planowane jest w grudniu 2021 roku.