Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ważne refleksje o polityce transportowej na debacie „Masterplan dla przewozów towarowych”

Kolej musi stać się szkieletem systemu transportu multimodalnego. To jest klucz do zwiększenia udziału transportu szynowego w przewozach towarów – wynika z debaty „Masterplan dla przewozów towarowych” zorganizowanej przez Fundację ProKolej podczas targów Trako 2019 w Gdańsku.

fot. Fundacja ProKolej

W wydarzeniu, w którym wzięło udział ok. 100 osób spostrzeżenia i propozycje dla polskiego sektora transportowego przedstawili Tomasz Buczyński, dyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, dr hab. Jana Piegurd z SGH i dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. 

Inspiracją do dyskusji była prezentacja masterplanu przygotowanego dla kolei towarowej w Niemczech, którą przedstawił Steffen Müller z Federalnego Ministerstwa Transportu. 

Zdaniem dr Mirosława Antonowicza, wiceprezesa PKP SA polskie koleje towarowe mają przed sobą rozwój oparty nie tylko o przewozy intermodalne, ale również koncepcję towarowego fizycznego internetu. Steffen Bobsien, prezes DB Cargo Polska oraz

Radosław Pacewicz wiceprezes, Urząd Transportu Kolejowego zauważyli, że pomysły wdrażane u naszych zachodnich sąsiadów można zastosować w Polsce ale dynamiczny rozwój wymaga sprzyjającej polityki infrastrukturalnej państwa i stabilnego otoczenia regulacyjnego. 

Polska ma duży potencjał wzrostu wolumenu towarowych przewozów kolejowych, ale kolej musi otworzyć się na nowych klientów i nowe potrzeby – stwierdził Gerhard Troche, dyrektor zarządzający towarowego korytarza transportowego Amber. Podał również przykład pociągów dedykowanych dla dużych sieci handlowych czy przewozów do nowych portów Adriatyku. Nowe kierunki rozwoju – ale w wymiarze taborowym przedstawił również Albrecht Neumann szef dywizji taborowej Siemens Mobility. 

Uczestnicy debaty podkreślili, że interwencje publiczne przyczyniły się do sukcesu programów przenoszenia towarów z dróg na linie kolejowe w Austrii i Szwajcarii. I dzięki nim kolej potraf radzić sobie bez dotacji, co pokazuje że warto stosować bodźce dla rozwoju rynku to również rodzaj inwestycji w przyszłość. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close