Ważne refleksje o polityce transportowej na debacie „Masterplan dla przewozów towarowych”
Kolej musi stać się szkieletem systemu transportu multimodalnego. To jest klucz do zwiększenia udziału transportu szynowego w przewozach towarów – wynika z debaty „Masterplan dla przewozów towarowych” zorganizowanej przez Fundację ProKolej podczas targów Trako 2019 w Gdańsku.

W wydarzeniu, w którym wzięło udział ok. 100 osób spostrzeżenia i propozycje dla polskiego sektora transportowego przedstawili Tomasz Buczyński, dyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, dr hab. Jana Piegurd z SGH i dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Inspiracją do dyskusji była prezentacja masterplanu przygotowanego dla kolei towarowej w Niemczech, którą przedstawił Steffen Müller z Federalnego Ministerstwa Transportu.
Zdaniem dr Mirosława Antonowicza, wiceprezesa PKP SA polskie koleje towarowe mają przed sobą rozwój oparty nie tylko o przewozy intermodalne, ale również koncepcję towarowego fizycznego internetu. Steffen Bobsien, prezes DB Cargo Polska oraz
Radosław Pacewicz wiceprezes, Urząd Transportu Kolejowego zauważyli, że pomysły wdrażane u naszych zachodnich sąsiadów można zastosować w Polsce ale dynamiczny rozwój wymaga sprzyjającej polityki infrastrukturalnej państwa i stabilnego otoczenia regulacyjnego.
Polska ma duży potencjał wzrostu wolumenu towarowych przewozów kolejowych, ale kolej musi otworzyć się na nowych klientów i nowe potrzeby – stwierdził Gerhard Troche, dyrektor zarządzający towarowego korytarza transportowego Amber. Podał również przykład pociągów dedykowanych dla dużych sieci handlowych czy przewozów do nowych portów Adriatyku. Nowe kierunki rozwoju – ale w wymiarze taborowym przedstawił również Albrecht Neumann szef dywizji taborowej Siemens Mobility.
Uczestnicy debaty podkreślili, że interwencje publiczne przyczyniły się do sukcesu programów przenoszenia towarów z dróg na linie kolejowe w Austrii i Szwajcarii. I dzięki nim kolej potraf radzić sobie bez dotacji, co pokazuje że warto stosować bodźce dla rozwoju rynku to również rodzaj inwestycji w przyszłość.