Rusza budowa kolejnego odcinka S1
GDDKiA podpisała umowę na brakujący odcinek S1 tz. obejście Węgierskiej Górki w Śląskiem. Zgodnie z podpisaną umową, nowy 8,5-kilometrowy odcinek Przybędza – Milówka powstanie w 34 miesiące. Ponadto ruszają pierwsze 2 przetargi na budowę odcinków S1 od węzła Kosztowy II do węzła Oświęcim oraz od węzła Oświęcim do Dankowic.
Wykonawca odcinka Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) w pierwszej kolejności opracuje dokumentację projektowo-wykonawczą, uzyska niezbędne decyzje umożliwiające wykonanie robót budowlanych, a następnie wykona prace budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji zezwalającej na dopuszczenie do użytkowania zbudowanego odcinka drogi. Wybrany Wykonawca zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia za kwotę 1 378 952 702,84 zł brutto. Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”.
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
GDDKiA planuje ogłosić jeszcze w tym roku kolejne przetargi. W październiku ruszy przetarg dla III odcinka trasy S1 z Mysłowic do Bielska-Białej, zaś przetarg na budowę odcinka IV planowany jest do ogłoszenia w grudniu br. Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.
Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Nowa droga pozwoli na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ – południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez nią. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej DK1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony.