Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Umowa na przekop Mierzei Wiślanej podpisana

W Elblągu podpisano umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.

fot. MGMiZS

– To historyczny dzień dla Polski, to historyczny dzień dla Polski wschodniej, dla Pomorza, dla województwa warmińsko-mazurskiego, dla Elbląga i w końcu dla całego Zalewu Wiślanego. Otwarcie tej drogi, otwarcie dostępu, to rzecz, która dla nas była priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, obiecywało się, że ta inwestycja musi być zrealizowana. To przez te 30 lat mówiono o tym. Dzisiaj to staje się faktem, faktem podpisania umowy i rozpoczęcia już realizacji, czyli podjęcia prac na przekopie – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy minister Marek Gróbarczyk.

Podpisy pod umową w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej złożyli dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski oraz przedstawiciele polsko-belgijskiego konsorcjum: prezes NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska oraz menedżer regionalny firmy Besix Nic de Roeck.

Konsorcjum wybuduje port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym.

– Dziś rozpoczynamy nowy czas dla Zalewu Wiślanego, nie tylko dla Elbląga, ale dla wszystkich przystani, portów Zalewu Wiślanego – ocenił minister Gróbarczyk.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski powiedział podczas uroczystości podpisania umowy z wykonawcą, że, według zapisów w dokumentach, w ciągu dwóch tygodni urząd powinien przekazać plac budowy polsko-belgijskiemu konsorcjum.

– Po przekazaniu placu budowy, wykonawca będzie realizował te zamierzenia, które zostały nakreślone, czyli budowę przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i od strony Zatoki Gdańskiej, tak aby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, które są potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną, odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom. To jest priorytetowe dla nas i wykonawcy, żeby zrealizować te obietnice – wyjaśnił Piotrzkowski.

Jak dodał, później wykonane zostaną budowle hydrotechniczne od strony Zatoki Gdańskiej, następnie przejście przez Mierzeję Wiślaną, śluza wraz z bramami, dwoma mostami oraz hydrotechnika, zapewniająca dostęp do kanału od strony Zalewu Wiślanego. Na końcu zbudowana zostanie sztuczna wyspa o ponad 100-hektarowej powierzchni, która będzie służyła faunie i florze. Wyspa będzie siedliskiem w ramach ochrony środowiska. Jak wskazał Piotrzkowski, ochrona środowiska jest także priorytetem, ale i wyzwaniem. Z tych względów prace budowlane, hydrotechniczne i pogłębiarskie będą ograniczone czasowo w ciągu dnia, jak i roku.

– Teraz będziemy przejmować niedługo plac budowy i rozpoczniemy badania pod kątem obecności ferromagnetyków i ewentualne ich wydobycie. Będziemy też robić uzupełniające badania geologiczne i rozpoczniemy prace związane z budową nabrzeża od strony Zatoki Gdańskiej, ale też prace przygotowawcze nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI.

– Jesteśmy zdeterminowani, by ukończyć ten projekt przy zachowaniu najwyższych standardów jakości, z poszanowaniem zdrowia pracowników i zwracając uwagę na aspekty ochrony środowiska. Mamy doświadczenie na całym świecie w złożonych, wielowymiarowych projektach – powiedział Nic de Roeck, dyrektor generalny Besix na Europę.

W liście do uczestników uroczystości kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, przewodniczący Konwentu Morskiego, napisał, że przekop to przede wszystkim „bezpieczeństwo Polski, o czym była mowa na ostatnim Konwencie Morskim właśnie tutaj w Elblągu dwa tygodnie temu”. List odczytał wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close