Partnerzy portalu

UE dofinansuje studium linii Katowice – Jastrzębie – Ostrawa i inwestycje intermodalne

UE inwestuje ponad 117 milionów euro w 39 kluczowych projektów transportowych, które pomogą zbudować brakujące połączenia na całym kontynencie, jednocześnie koncentrując się na zrównoważonych środkach transportu. Wśród projektów jest połączenie Katowice – Ostrawa.

fot. KE

Projekty, które otrzymają dofinansowanie zmniejszą hałas generowany przez pociągi towarowe, rozwiną i poprawią transgraniczne połączenia kolejowe oraz zmodernizują kluczową infrastrukturę w portach. Będą wspierane za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), unijnego mechanizmu finansowego wspierającego infrastrukturę transportową.

Jedyny projekt z Polski jaki został wyłoniony w konkursie dotyczył budowy nowej magistrali TEN-T łączącej Katowice z Ostrawą. Nowa linia ma być zbudowana w ramach komponentu kolejowego CPK i przechodzić przez Jastrzębie-Zdrój, które obecnie jest największym polskim miastem pozbawionym dostępu do kolei pasażerskiej. 30 km odcinek, który ma przebiegać przez śląskie miasto jest obecnie brakującym ogniwem na korytarzu transportowym północ – południe. UE wesprze kwotą 1,7 mln euro opracowanie studium wykonalności linii.

— Realizujemy nasze zobowiązania, aby transport był bardziej zrównoważony, bezpieczniejszy i bardziej inteligentny. Dzisiejsza decyzja stanowi kolejny krok w kierunku przejścia na mobilność niskoemisyjną w całej Europie – zaczynając od naszych kolei i portów — powiedziała Violeta Bulc, komisarz UE ds. Transportu.

Osiem projektów dotyczy modernizacji układów hamowania w wagonach kolejowych, co ma ograniczyć hałas jaki generują pociągi towarowe. Cichsze i bardziej wydajne hamulce skutkują lepszą wydajnością energetyczną pociągów, ale także lepszymi warunkami życia dla osób mieszkających w pobliżu torów kolejowych. Prawie 75 000 wagonów towarowych zostanie zmodernizowanych w ramach tych ośmiu projektów.

Ponadto dofinansowanie obejmuje również projekty infrastruktury kolejowej mające na celu modernizację istniejących linii kolejowych, takie jak elektryfikacja linii z Austrii do granicy węgierskiej (2,9 mln EUR na badania) lub transgraniczny odcinek linii między Bremą (Niemcy) oraz Groeningen (Holandia) o wartości 12,7 mln EUR ze wsparcia UE.

Wreszcie duża grupa projektów obejmuje modernizację infrastruktury w portach w celu wspierania multimodalności i obniżenia emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych. W porcie w Oulu (Finlandia) UE będzie wspierać rozbudowę i budowę torów kolejowych oraz nabrzeża, aby pomieścić dłuższe pociągi (2,1 mln EUR), natomiast w porcie Civitavecchia (Włochy) ostatnia mila torów kolejowych będzie zmodernizowany i bezpośrednio podłączony do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) dzięki wsparciu o wartości 3,8 mln EUR.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close