UE dofinansuje studium linii Katowice – Jastrzębie – Ostrawa i inwestycje intermodalne
UE inwestuje ponad 117 milionów euro w 39 kluczowych projektów transportowych, które pomogą zbudować brakujące połączenia na całym kontynencie, jednocześnie koncentrując się na zrównoważonych środkach transportu. Wśród projektów jest połączenie Katowice – Ostrawa.
Projekty, które otrzymają dofinansowanie zmniejszą hałas generowany przez pociągi towarowe, rozwiną i poprawią transgraniczne połączenia kolejowe oraz zmodernizują kluczową infrastrukturę w portach. Będą wspierane za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), unijnego mechanizmu finansowego wspierającego infrastrukturę transportową.
Jedyny projekt z Polski jaki został wyłoniony w konkursie dotyczył budowy nowej magistrali TEN-T łączącej Katowice z Ostrawą. Nowa linia ma być zbudowana w ramach komponentu kolejowego CPK i przechodzić przez Jastrzębie-Zdrój, które obecnie jest największym polskim miastem pozbawionym dostępu do kolei pasażerskiej. 30 km odcinek, który ma przebiegać przez śląskie miasto jest obecnie brakującym ogniwem na korytarzu transportowym północ – południe. UE wesprze kwotą 1,7 mln euro opracowanie studium wykonalności linii.
— Realizujemy nasze zobowiązania, aby transport był bardziej zrównoważony, bezpieczniejszy i bardziej inteligentny. Dzisiejsza decyzja stanowi kolejny krok w kierunku przejścia na mobilność niskoemisyjną w całej Europie – zaczynając od naszych kolei i portów — powiedziała Violeta Bulc, komisarz UE ds. Transportu.
Osiem projektów dotyczy modernizacji układów hamowania w wagonach kolejowych, co ma ograniczyć hałas jaki generują pociągi towarowe. Cichsze i bardziej wydajne hamulce skutkują lepszą wydajnością energetyczną pociągów, ale także lepszymi warunkami życia dla osób mieszkających w pobliżu torów kolejowych. Prawie 75 000 wagonów towarowych zostanie zmodernizowanych w ramach tych ośmiu projektów.
Ponadto dofinansowanie obejmuje również projekty infrastruktury kolejowej mające na celu modernizację istniejących linii kolejowych, takie jak elektryfikacja linii z Austrii do granicy węgierskiej (2,9 mln EUR na badania) lub transgraniczny odcinek linii między Bremą (Niemcy) oraz Groeningen (Holandia) o wartości 12,7 mln EUR ze wsparcia UE.
Wreszcie duża grupa projektów obejmuje modernizację infrastruktury w portach w celu wspierania multimodalności i obniżenia emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych. W porcie w Oulu (Finlandia) UE będzie wspierać rozbudowę i budowę torów kolejowych oraz nabrzeża, aby pomieścić dłuższe pociągi (2,1 mln EUR), natomiast w porcie Civitavecchia (Włochy) ostatnia mila torów kolejowych będzie zmodernizowany i bezpośrednio podłączony do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) dzięki wsparciu o wartości 3,8 mln EUR.