PLK planują budowę nowej łącznicy do Olkusza
3 października 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o nowych inwestycjach kolejowych w Małopolsce. Powstanie m.in. łącznica umożliwiająca przejazd z Krakowa do Olkusza.
PKP PLK zwiększą możliwości sprawnych, krótkich i bezpośrednich połączeń kolejowych w Małopolsce. Do 2023 r. planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie wyeliminuje m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem.
– Szukamy rozwiązań korzystnych dla podróżnych, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe SA są zainteresowane zwiększeniem dostępności transportu kolejowego i poprawą układu komunikacyjnego w regionach i w skali kraju. Nasze inicjatywy poprawiają warunki życia mieszkańców. Takim przedsięwzięciem jest budowa łącznicy, która umożliwi krótką podróż z Olkusza do Krakowa– stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
W przyszłym roku zakończą się prace na linii E 30 Katowice – Kraków, m.in. między Jaworznem Szczakową a Krakowem. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Nie tylko skróci się czas przejazdu, ale podróżni zyskają komfortową obsługę na stacjach i przystankach. Korzystnie zmienia się linia Tunel – Sosnowiec. Efektem m.in. wymiany torów i sieci trakcyjnej będzie zwiększenie prędkości pociągów. Istotnie poprawią się warunki dla podróżnych na stacjach i przystankach.
Stacja Olkusz przejdzie przebudowę. Opracowywana jest dokumentacja projektowa. Prace obejmą perony, powstanie bezkolizyjne przejście podziemne z windami, które zastąpi istniejącą kładkę nad torami. Stacja będzie nowoczesna i dostępna dla wszystkich podróżnych.
Wartość inwestycji realizowanych przez PKP PLK z Krajowego Programu Kolejowego w Małopolsce sięga 10 miliardów zł.