Partnerzy portalu

Chiny chcą znieść dotacje do pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Chiny od 2020 r. ograniczą a od 2022 r. chcą znieść dopłaty do pociągów kontenerowych kursujących na Nowym Jedwabnym Szlaku. Chiński rząd uważa, że transport na tym szlaku będzie mógł funkcjonować bez dopłat.

Chiny
fot. China Railway Express

Chiny stosują dopłaty do połączeń intermodalnych na szlakach euroazjatyckich w wysokości 0,8 dol. USA na kontenerokilometr. Dopłaty pozwoliły na rozwinięcie tej formy transportu, która służyć miała rozwojowi przemysłu w zachodnich Chinach. Kolej miała odciążyć przepełnione porty morskie na wschodzie kraju. Dzięki dopłatom przewozy kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku wzrosły bardzo szybko w ciągu kilku lat. Np. na linii łączącej prowincję Xi’an z Europą liczba połączeń wzrosła o 536,6% w latach 2017-2018.

Chiny boją się bańki

Chińskie władze obawiają się jednak, że szybki rozwój połączeń kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku ma charakter bańki spekulacyjnej. Jednym z symptomów, które na to wskazują jest wysyłanie na szlak pustych kontenerów – zwraca uwagę blog Panda Paw Dragon Claw. Ponieważ dopłaty do jednego pociągu mogą wynieść nawet 5 tys. dol USA to opłaca się wysyłać z Chin do Europy puste jednostki. Dlatego chińskie władze walczą z tym procederem i odbierają subsydia przewoźników jeśli na 40 kontenerów chociaż jeden jest pusty. 

Od 2020 r. lokalne władze chińskie nie będą mogły przyznawać dotacji przekraczających 30% kosztu uruchomienia pociągu intermodalnego. W 2022 r. dotacje mają zostać zniesione. Chińskie władze przewidują, że transport na szlaku euroazjatyckim stanie się opłacalny. Jednym ze skutków zniesienia dopłat będzie konsolidacja rynku – pozostanie kilku największych graczy. Jednym ze skutków zniesienia dotacji będzie urealnienie cen przewozów, które obecnie są niższe niż dla transportu morskiego co jest sytuacją nienormalną z ekonomicznego punktu widzenia. Wyższe ceny spowodują, że na rynku pozostaną tylko ci przewoźnicy którzy oferują regularną siatkę połączeń. 

Pierwszy pociąg China Railway Express dotarł do Polski w czerwcu 2016 r. Od tego czasu prowadzone są regularne kursy pociągów przez terminal przeładunkowy Małaszewicze. Eksperci przewidują, że zniesienie dopłat nie spowoduje zahamowania rozwoju połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close