Więcej pieniędzy na drogi krajowe
Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone o 7 mld zł. Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.
– Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych idzie sprawnie. Wyrazem tego jest decyzja rządu o poszerzeniu zakresu finansowego programu drogowego o kolejne miliardy złotych, które zostaną przeznaczone na ważne dla mieszkańców Polski drogi. Otwieramy komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dzięki przyjętym zmianom limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł.
Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na: budowę nowej drogi S12 od Lublina do Dorohuska na granicy z Ukrainą, rozpoczęcie budowy nowej drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko, rozpoczęcie budowy nowej drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3), wydatki wynikające z aktualizacji nakładów finansowych na wcześniej zaplanowane inwestycje.
Nowelizacja PBDK pozwoli na skierowanie do realizacji zadań, których wartość wzrosła względem wcześniejszych kosztorysów inwestorskich przedstawionych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki decyzji rządu przyspieszone zostaną prace przygotowawcze do budowy: S5, S8 i S12. Przewiduje się, że budowa pierwszych odcinków tych tras rozpocznie się już w 2023 r.
To już kolejny wzrost wartości Programu Budowy Dróg Krajowych. Wcześniej, w 2017 r. limit finansowy PBDK został zwiększony ze 107 mld zł do 135 mld zł. Pozwoliło to na zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji, w tym międzynarodowej trasy Via Carpatia.