A. Adamczyk: Naszym celem jest przeniesienie transportu towarów na kolej
Strategicznym celem polityki transportowej Polski jest przeniesienie znaczącej części transportu towarów z dróg na kolej. W tym celu konieczne jest podniesienie średniej prędkości pociągów towarowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas targów Trako 2019.
W trakcie odbywających się co 2 lata targów techniki kolejowej debatowano o zmianach polskiej kolei. Ministerstwo infrastruktury zaprezentowało realizowane inwestycje strategiczne w zakresie transportu szynowego w tym przewozów towarów. Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, których łączna wartość przekroczyć ma 76 mld uzupełnione będą o wdrażany przez PKP PLK program utrzymaniowy, a także planowane inwestycje związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Celem tych wszystkich projektów jest wzrost konkurencyjności kolei.
– Problemem, który musimy rozwiązać jest brak równości w traktowaniu transportu samochodowego i kolejowego. Dotyczy to zarówno przewozu pasażerów jak i towarów. Chcemy osiągnąć główny cel jakim jest zwiększenie obciążenia linii kolejowych. Osiągniemy to wtedy kiedy kolej stanie się nowoczesna i przewidywalna – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Obecnie średnia prędkość pociągów towarowych wynosi ok 25 km/h, co stanowi główną barierę dla rozwoju m.in. połączeń intermodalnych. Ministerstwo infrastruktury chce by za kilka lat polska sieć kolejowa osiągnęła parametry dla średniej prędkości 45 km/h.
– Jestem przekonany, że gdy prędkość ta wzrośnie do 45 km/h to osoby odpowiedzialne za spedycję i logistykę znajdą się bliżej transportu kolejowego. Ważne jest też aby projektując inwestycje kolejowe patrząc na to jaki będzie ich długofalowy efekt. Przywracamy też program utrzymaniowy. Kiedyś zastanawialiśmy się dlaczego polska kolej została tak zaniedbana. Wynikało to stąd, że na utrzymaniu najłatwiej było oszczędzać. Teraz musimy zacząć prowadzić prace utrzymaniowe, bo na drugie tak wielkie program modernizacji kolei państwa Polskiego nie będzie stać – podsumował minister Adamczyk.
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają kolejne ważne dla przewozów towarów inwestycje w tym modernizację Magistrali węglowej. – Wkrótce podpiszemy umowę na projektowanie LCS Tczew, a w 2021 r. będziemy rozpoczynali inwestycje na linii 131 na etapie „buduj”. Oznacza to że za kilka lat ta linia kolejowa stanie się szybką magistralą dla transportu towarów – zapewnił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.