PKP Cargo i Greenbrier chcą uruchomić produkcję wagonów
PKP Cargo i Forespo Poland podpisały list intencyjny, wyrażając zainteresowanie wydzierżawieniem i sprzedażą majątku dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna. W tym miejscu miałaby być wznowiona produkcja taboru kolejowego.
Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (Podkarpacie). Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo ma w swoim ręku nieruchomość z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi oraz bocznicą kolejową.
Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny podpisany z PKP Cargo. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn.
PKP Cargo zadeklarowało w liście intencyjnym, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu.
W liście intencyjnym zapisano, że umowa miałaby być zawarta do 15 listopada.
PKP Cargo, ARP i Greenbrier zależy na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów. Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, wyjaśnia, że do 2036 roku PKP Cargo musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji. – Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP Cargo oraz jej rentowność – argumentuje prezes Warsewicz.