Rail Baltica będzie wyposażona w ERTMS
Na międzynarodowej trasie kolejowej Warszawa – Białystok będzie działać europejski system zarządzania ruchem ERTMS/ETCS poziomu 2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za ponad 98 mln zł na zabudowę systemu. Inwestycja jest z udziałem środków UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Nowoczesny system ERTMS/ETCS pozwoli zwiększyć przepustowość linii w ruchu pasażerskim i dla przewozu towarów w Polsce i Europie. 28 sierpnia 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., podpisały kontrakt „Projekt i zabudowa systemu ERTMS/ETCS na linii E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok” w ramach projektów CEF I ”Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” i CEF II „Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok”.
Projekt przewiduje wyposażenie 176 km linii pomiędzy Warszawą Rembertowem a Białymstokiem w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 12 stacji, które będą zarządzane z trzech lokalnych centrów sterowania w Tłuszczu, Małkini i Białymstoku.
ERTMS poziomu 2 „składa” się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania i wyposażenia wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.
GSM-R jest system komunikacji bezprzewodowej. Zapewnia wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.
Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. dzięki tzw. eurobalisom, które przesyłają sygnały o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągiem uzyska wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Reaguje także na zachowanie maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.
Wykonawca ERTMS/ETCS, firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., wykona pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Kontrakt będzie realizowany z podziałem na dwa zakresy.
Zakres podstawowy o wartości ok. 64,4 mln złotych netto obejmuje realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Na wykonanie robót przewidziano 44 miesiące.
Zakres opcji o wartości ok. 33,8 mln złotych netto będzie obejmował realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Sadowne – Białystok, z planowanym terminem zakończenia umowy na koniec 2024 r.