Trójmiejskie porty rozwijają się dzięki kolei
Trójmiejskie porty morskie zwiększą swój potencjał dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Czas załadunku i rozładunku towarów będzie krótszy, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki. Przedsięwzięcie sprawi, że wzrośnie atrakcyjność kolei względem innych środków transportu. Projekty warte ponad 2,6 mld zł netto otrzymają dofinansowanie z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Rozpoczynają się prace na projekcie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku w zakresie przebudowy towarowej stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca gromadzi materiały potrzebne do budowy toru m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie ruszą roboty – prace związane z usuwaniem samosiejek oraz przygotowanie dróg dojazdowych.
Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów.
Prace obejmują stacje Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. W szczególności zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.
Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.
Trójmiejskie porty zyskają sprawną kolej
Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią również jej przepustowość. Dzięki temu czas obsługi pociągów będzie krótszy. Również poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów będzie większy. Zapewni to w szczególności nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi na przykład budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe nawet 740 m pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.
Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Aż 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.