Ponowny przetarg na 3 odcinki drogi S5
GDDKiA ponownie wybiera wykonawców 3 odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim po tym, jak dyrekcja odstąpiła od pierwotnych umów. Nowy przetarg wyłoni firmy, które dokończą prace.
Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej trafiła dokumentacja dla odcinka od węzła Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa Białe Błota) do Szubina. W najbliższych dniach wysłana zostanie dokumentacja na dokończenie dwóch kolejnych odcinków pomiędzy Nowymi Marzami a węzłem Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo). Wykonawcy mają przystąpić do robót budowlanych niezwłocznie po zakończeniu okresu zimowego, tj. w marcu 2020 r.
Nowe przetargi to efekt rozwiązania umów z dotychczasowym wykonawcą: firmą Impresa Pizzarotti. – Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. Natychmiast rozpoczęliśmy przygotowania do ogłoszenia przetargów na dokończenie prac – komentuje GDDKiA
Kontrakt został zawarty z firmą Impresa Pizzarotti na kwotę blisko 375 mln złotych, co stanowiło jedynie 63% wartości kosztorysu GDDKiA.
W trakcie realizacji zadania, zamawiający stwierdzał uchybienia wykonawcy w realizacji kontraktu, które uzasadniały uznanie, że wykonawca nienależycie wykonywał obowiązki kontraktowe. Uchybienia te to m.in. brak odpowiedniego zaangażowania, zaawansowania i postępu robót w stosunku do obowiązującego Programu Robót, a także zakresu wykonanych prac.
Wezwania GDDKiA ws. S5
Podczas realizacji robót, zgodnie z subklauzulami kontraktowymi (m.in. 2.5 oraz 15.1) GDDKiA wysłała do wykonawcy 22 powiadomienia dotyczące okoliczności mających wpływ na realizację kontraktu. Pomimo wezwań, wykonawca nie wywiązywał się z zapisów umownych. Na pozostałych czterech odcinkach budowanej drogi S5 realizowane są roboty w branży mostowej, drogowej, energetycznej i wodno-kanalizacyjnej. Prace prowadzone są zgodnie z zakładanym harmonogramem i na bieżąco monitorujemy ich postęp.
Przedstawiciele branży budowlanej wskazują, że problemy z realizacją kontraktów drogowych i kolejowych są wynikiem drastycznego wzrostu kosztów w budownictwie i braku odpowiedniej waloryzacji kontraktów o czym pisaliśmy TUTAJ.