Modernizacja Łodzi Kaliskiej zlikwiduje kolejowe „wąskie gardło”
7 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na prace projektowe i budowlane na stacji Łódź Kaliska w ramach projektu. Projekt przyczyni się do poprawy dostępności kolei w województwie łódzkim w układzie aglomeracyjnym, regionalnym i międzynarodowym. Poza lepszą obsługa pasażerską, zwiększy się sprawność przewozów towarowych.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” – jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo- wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów – sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).
W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h).
Zadanie w całości finansowane z budżetu państwa. Prace zaplanowano w latach 2019 – 2022. Roboty budowlane rozpoczną się 2020 roku.
Wartość inwestycji „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” to 337 mln zł netto.