Maersk uruchomił alternatywne połączenie Azja – Europa przez Rosję
Maersk uruchomił nowe połączenie Azja – Europa wykorzystujące rosyjski port Wostocznyj oraz kolej transsyberyjską. Pierwszy transport na linii AE19 dotarł do Gdańska.
Serwis AE19 łączy przewozy statkami i koleją. Połączenie przez rosyjski port jest konkurencyjne w stosunku do przewozów przez Kazachstan, gdyż wymaga tylko jednokrotnej zmiany rozstawu kół w wagonach – na granicy UE. Nowa trasa pozwala ominąć także wąskie gardła spowodowane trwającymi obecnie licznymi remontami sieci kolejowej w Polsce.
— Z przyjemnością oferujemy tę nową usługę naszym klientom w Azji, Rosji i Europie jako wygodny i wysoce konkurencyjne uzupełnienie naszych tradycyjnych usług w Azji i Europie. AE19 uzupełnia nasze portfolio usług, oferując rozwiązanie o bardzo atrakcyjnym czasie transportu dla klientów, zachowując przy tym konkurencyjność kosztową — powiedział Zsolt Katona, dyrektor zarządzający Maersk na region Europa Wschodnia.
Pierwszy transport na nowym połączeniu przewiózł ładunki z portu Busan w Korei Południowej do Wostocznyj skąd pociągi przetransportowały je do St. Petersburga a następnie statkiem statki przewiozły je do terminalu DCT w Gdańsku. Z Petersburga kontenerowce obsługujące serwis AE19 będą docierały do różnych portów w Europie. Natomiast z portu Wostocznyj operatorzy mogą dotrzeć do różnych portów w Japonii, Korei, Chinach i innych państwa azjatyckich.
Całkowity czas transportu z Busan do Gdańska wyniósł 18 dni, a przewóz w przeciwnym kierunku trwa 22 dni. Azjatycki odcinek morski obsługuje Sealand Asia, europejski odcinek morski Sealand Europe, natomiast transport droga kolejową zapewnia Modul – największy prywatny przewoźnik kolejowy w Rosji.