Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polskie koleje zabezpieczają się przed oblodzeniem sieci trakcyjnej

PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. Dzięki niemu sieć trakcyjna będzie „odporna” na zamarzanie, a pociągi będą jeździły punktualniej pomimo mrozu.

fot. PKP Energetyka

Zimą sieć trakcyjna bardzo często ulega oblodzeniu lub oszronieniu. Wilgoć oraz niska temperatura powodują zamarzanie przewodu, blokadę pantografów pociągów i opóźnienia – czyli coś czego pasażerowie nie lubią najbardziej. System „No-Frost” to rozwiązanie klasy „predictive maintenance”, które przewiduje możliwość wystąpienia awarii i skutecznie jej zapobiega. Jak to działa?

-Inteligentny system zapobiegający obladzaniu sieci trakcyjnej „No-Frost” to precyzyjny monitoring kluczowych parametrów – wilgotności i temperatury, który pozwala jednoznacznie określić miejsca, w których może wystąpić oblodzenie. Następnie system automatycznie uwalnia w tym miejscu sieci przepływ prądu o niskim natężeniu – tylko tyle, aby podgrzać sieć do temperatury, która uniemożliwi osadzenie się szronu. – tłumaczy działanie systemu Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Na mocy podpisanej 31 lipca 2019 r. umowy, spółka przedłużyła wyłączne prawo do korzystania z systemu zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej opracowanego wspólnie z naukowcami z Politechniki Warszawskiej. To kontynuacja poprzedniej umowy zawartej w 2017 roku. Warto wspomnieć, że podpisana w maju tego roku umowa utrzymaniowa pomiędzy PKP Energetyka a PKP PLK S.A., obejmuje m.in. rozwój systemów zapobiegających zamarzaniu sieci trakcyjnej. W związku z tym prace nad systemem „No-Frost” dla kolei mogą wejść w kolejną fazę, a proces komercjalizacji wynalazku, opartego na polskiej myśli naukowej jest coraz bliżej.

Wykorzystanie innowacyjnego systemu pozwoli na dalsze zredukowanie liczby awarii na sieci trakcyjnej (w ciągu trzech lat ich liczbę obniżono aż 10-krotnie), co przełoży się na zmniejszenie opóźnień pociągów, a w konsekwencji podwyższenie satysfakcji pasażerów.

Dokument w imieniu spółki podpisali Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka i Leszek Hołda, członek zarządu. Z ramienia uczelni prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. Rozwoju. Jest to kolejne działanie zrealizowane w ramach współpracy spółki z Politechniką Warszawską w zakresie inicjowania i wspólnej realizacji projektów badawczo-rozwojowych w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sektora elektroenergetycznego oraz kolejowego w Polsce.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close