UTK: transport intermodalny dynamicznie się rozwija
Rynek przewozów intermodalnych rozwijał się dynamicznie w 2018 a w najbliższych latach ze względu na położenie Polski i postępującą konteneryzację transportu należy się spodziewać dalszego rozwoju tej branży w naszym kraju – wynika z sprawozdania opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego
UTK wskazuje na rosnące zainteresowanie przewozami intermodalnymi. W 2018 wzrosła liczba przewoźników świadczących usługi w tym segmencie rynku. W 2017 r. przewozy intermodalne realizowało 18 podmiotów, a w 2018 r. było ich 21. – Światowe statystyki wskazują na wzrost liczby przewożonych kontenerów. Konteneryzacja przewozów zwiększa się w ruchu międzykontynentalnym. Należy spodziewać się, że Polska ze względu na swoje położenie geograficzne wykorzysta ten trend i transport intermodalny będzie nadal się rozwijał – napisano w Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2018 r.
W 2018 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Po raz pierwszy w historii rynek osiągnął poziom 1 259 tys. sztuk jednostek, z czego blisko 1 212 tys. były to kontenery. W porównaniu z 2017 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 16,4%. Analizując przewozy intermodalne pod kątem liczby przewiezionych TEU w 2018 r. przewieziono koleją 1 894 tys. TEU, co stanowiło wzrost o 13,6%. w porównaniu do 2017 r.
UTK zwraca uwagę na wzrost znaczenia podmiotów o mniejszym udziale w rynku w tym segmencie, np. PCC Intermodal czy Metrans Polonia, które łączyły działalność przewoźnika i operatora logistycznego. – Rosnąca liczba przewoźników intermodalnych stwarza konieczność przygotowania przez wszystkie podmioty konkurencyjnych ofert odpowiadających na potrzeby zleceniodawców. Do dalszego rozwoju przewozów intermodalnych istotne jest zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji usług w tym zakresie m.in. odpowiedniej przepustowości sieci kolejowej i umożliwienie realizacji szybkich połączeń. Wymaga to przygotowania planów strategicznych na najbliższe lata stymulujących dalszy wzrost tego segmentu rynku – zauważa UTK.
Przewozy intermodalne realizowane przez koleje mają przede wszystkim charakter międzynarodowy Udział przewozów krajowych w przewozach intermodalnych w stosunku do 2017 r. spadł o blisko 7,8 punktu procentowego. Mierząc wykonaną pracą przewozową transport krajowy wyniósł jedynie 19,8%. Przewieziona masa w komunikacji krajowej stanowiła w 2018 r. 22,7%, a za pozostałe 77,3% odpowiadała komunikacja międzynarodowa. Wg liczby transportowanych jednostek import stanowił 32,7%, eksport 26,7%, a tranzyt 15,2% (łącznie to ponad 74,6%). Udział komunikacji krajowej wynosi ok. 25,3%.
W 2018 r. największym przewoźnikiem kolejowym w segmencie intermodalne było PKP Cargo, którego udział wyniósł odpowiednio 46,5% (wg masy) i 52,3% (wg pracy przewozowej). Z roku na rok rośnie znaczenie innych spółek na rynku intermodalnym. Znaczący udział pod względem przewiezionej masy w transporcie intermodalnym w 2018 r. posiadali również Captrain Polska oraz DB Cargo Polska, PCC Intermodal i LTE Polska. Łącznie przetransportowały 37,3% masy. W 2018 r. zauważalny był znaczny spadek przewozów intermodalnych wykonywanych przez spółkę Lotos Kolej w porównaniu z wynikami z 2017 r. Przewoźnik ten skupił swoją działalność na przewozach w innych grupach ładunków.