Porty Szczecin i Świnoujście obsłużą więcej pociągów towarowych
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy za prawie 1,5 miliarda zł netto na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem prac będzie wzrost potencjału gospodarczego województwa zachodniopomorskiego. Do portów dojedzie więcej pociągów towarowych. Sprawniej zostaną odprawione cięższe i dłuższe składy. Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

PLK podpisały z wykonawcą dwie umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Budowa obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP PLK oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin), a także tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście).
– Dzisiejsza umowa wpisuje się w plan podwojenia przeładunków w szczecińskim porcie. Inwestycja wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych oraz rozwój gospodarczy Pomorza Zachodniego – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Po przebudowie porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. Porty przyjmą i odprawią znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz rozwój gospodarczy.
W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja niektórych torów.
Port Morski w Szczecinie
W ramach projektu, na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe 177 rozjazdów będzie miało urządzenia elektrycznego ogrzewania, co umożliwi bezawaryjne działanie podczas niskich temperatur. Prace zwiększą możliwości przeładunkowe stacji Szczecin Port, zapewnią dojazd pociągów bezpośrednio do wybranych rejonów portu. Efektem prowadzonych przez PKP PLK prac będzie możliwość dojazdu do Portu Szczecin znacznie dłuższych i cięższych składów. Pociągi towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Wartość inwestycji to 937 mln zł netto.
Port Morski w Świnoujściu
Na stacji Świnoujście zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu. Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów oraz wymienione 108 rozjazdów. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów. Inwestycja umożliwi kursowanie dłuższych i cięższych pociągów, co wpłynie na rozwój Portu Morskiego w Świnoujściu. Wartość inwestycji to 508 mln zł netto.
Obie inwestycje w ramach projektu pn.: „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” wykona firma Torpol.