Nowe prawo przyspieszy powstanie portów zewnętrznych
Jeszcze w tym tygodniu pod obrady Sejmu trafi projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, który przyspieszy powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Projekt ustawy został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania realizacji budowy portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów morskich o podstawowych znaczeniu dla gospodarki narodowej (Porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin – Świnoujście).
Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie budowy portów zewnętrznych. Proponowane rozwiązania umożliwią wybudowanie portów zewnętrznych w najkrótszym możliwym terminie m.in. dlatego, że zarządzający portami będą mogli rozszerzyć granice portów od razu po wejściu w życie ustawy i nie będą musiały czekać na zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.
– Bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, ale dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat – zapewnia Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
W rezultacie nastąpi m.in. lepsze wykorzystanie potencjału portów, dostosowanie ich, do coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, a także trwałe umocnienie ich pozycji na Bałtyku. Inwestycje te są niezbędne ze względu na istotny interes gospodarczy państwa. Tego rodzaju rozwiązania istnieją już obecnie w przypadku infrastruktury lotniskowej, kolejowej oraz drogowej.
Rozbudowa portowych zdolności przeładunkowych w Polsce jest koniecznością, gdyż cały czas rosą przeładunki w polskich portach.
– Tylko w pierwszej połowie tego roku w gdańskim głębokowodnym terminalu kontenerowym DCT przeładunki wzrosły o 16 proc. Pozostałe porty też wykazują wzrosty, dlatego ta ustawa jest potrzebna – wskazuje Marek Gróbarczyk.
Ogromne znaczenie portów dla całego systemu społeczno-gospodarczego Polski podkreśla też wysokość należności budżetowych z tytułu ceł, podatków i akcyzy. Zgodnie z danymi Krajowej Administracji Skarbowej, w 2018 roku było to ok. 40,6 mld zł. Dla porównania, w 2011 roku było to ok. 10 mld zł. To obrazuje bardzo wysoką dynamikę wzrostu należności. Dla kolejnych wzrostów tych wartości potrzebna będzie nowoczesna, głębokowodna infrastruktura w portach.