Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe prawo przyspieszy powstanie portów zewnętrznych

Jeszcze w tym tygodniu pod obrady Sejmu trafi projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, który przyspieszy powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.

Fot. Port Gdańsk

Projekt ustawy został przygotowany w celu usprawnienia przygotowania realizacji budowy portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów morskich o podstawowych znaczeniu dla gospodarki narodowej (Porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin – Świnoujście).

Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie budowy portów zewnętrznych. Proponowane rozwiązania umożliwią wybudowanie portów zewnętrznych w najkrótszym możliwym terminie m.in. dlatego, że zarządzający portami będą mogli rozszerzyć granice portów od razu po wejściu w życie ustawy i nie będą musiały czekać na zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

– Bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, ale dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat – zapewnia Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

W rezultacie nastąpi m.in. lepsze wykorzystanie potencjału portów, dostosowanie ich, do coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, a także trwałe umocnienie ich pozycji na Bałtyku. Inwestycje te są niezbędne ze względu na istotny interes gospodarczy państwa. Tego rodzaju rozwiązania istnieją już obecnie w przypadku infrastruktury lotniskowej, kolejowej oraz drogowej.

Rozbudowa portowych zdolności przeładunkowych w Polsce jest koniecznością, gdyż cały czas rosą przeładunki w polskich portach.

– Tylko w pierwszej połowie tego roku w gdańskim głębokowodnym terminalu kontenerowym DCT przeładunki wzrosły o 16 proc. Pozostałe porty też wykazują wzrosty, dlatego ta ustawa jest potrzebna – wskazuje Marek Gróbarczyk.

Ogromne znaczenie portów dla całego systemu społeczno-gospodarczego Polski podkreśla też wysokość należności budżetowych z tytułu ceł, podatków i akcyzy. Zgodnie z danymi Krajowej Administracji Skarbowej, w 2018 roku było to ok. 40,6 mld zł. Dla porównania, w 2011 roku było to ok. 10 mld zł. To obrazuje bardzo wysoką dynamikę wzrostu należności. Dla kolejnych wzrostów tych wartości potrzebna będzie nowoczesna, głębokowodna infrastruktura w portach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close