Partner portalu

Niski poziom wody w Renie ogranicza przewozy kontenerów i spowalnia niemiecką gospodarkę

Susza i wysokie temperatury spowodowały obniżenie poziomu Renu, najważniejszego szlaku transportowego niemieckiego przemysłu. Niski stan wód w rzece zagraża przeładunkom w największym porcie śródlądowym Europy w Duisburgu, w którym połowa towarów jest przewożona w kontenerach.

Fot. Duisburg Hafen

Ren to główny korytarz transportowy towarów łączący Szwajcarię, Niemcy, Francję i Holandię. U ujścia rzeki leży największy w Europie port morski w Rotterdamie. Przez Ren przepływają dwie trzecie europejskiego transportu rzecznego i 80 proc. towarów przewożonych rzekami w Niemczech.

Mniej wody w Renie na kluczowym odcinku pomiędzy Kolonią a Duisburgiem – największym w Europie portem śródlądowym – powoduje, że barki cargo nie mogą przepływać w pełni załadowane. Z tego powodu rosną koszty transportu i opóźnienia w dostawach.Problemy niemieckich przedsiębiorstw logistycznych grożą poważnymi zakłóceniami w produkcji przemysłowej, co z kolei przekłada się na spowolnienie całej gospodarki naszego zachodniego sąsiada.

Według prognoz meteorologów w następnym tygodniu poziom wody nadal będzie się obniżał. Do tych warunków już przygotowują się takie firmy, jak Shell czy BASF: kupują mniejsze łodzie, pilnują rezerwacji na ciężarówki i pociągi, a część towarów magazynują. Niemcy i Szwajcaria nie są w stanie utrzymywać handlu na dotychczasowym poziomie bez udziału ogromnej rzeki. Przepustowość kolei i dróg jest już mocno ograniczona. Ponadto, transport rzeczny jest tańszy od lądowego.

Podobna sytuacja miała miejsce w miesiącach letnich ubiegłego roku. Na długich odcinkach Ren nie był w ogóle żeglowny. Według instytutu zajmującego się badaniami nad gospodarką IfW Kiel wolumen ładunków przewiezionych drogą wodną zmalał wówczas o 11 proc., a tempo wzrostu PKB Niemiec spadło o 0,2 proc. W tym roku może być jeszcze gorzej. Tegoroczne lato na północy i wschodzie Niemiec okazało się najgorętsze w całej historii pomiarów meteorologicznych, a w środkowej części kraju tak niskich opadów nie rejestrowano już od dawna.

Władze niemieckie spotkały się już z ekspertami w celu opracowania wczesnego ostrzegania o stanie wody w Renie, aby pomóc firmom odpowiednio wcześniej zaplanować inne sposoby transportu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close