Rekordowe przeładunki kontenerów w Porcie Rotterdam
W pierwszym półroczu 2019 holenderski Port Rotterdam przeładował 240,7 mln ton towarów. To nowy rekord największego w Europie portu morskiego. W porówaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r. przeładunki wzrosły o 3,4 proc.
To nie jedyny rekord, który został pobity. W pierwszej połowie tego roku o 4,8 proc. wzrosły też strategiczne dla portu przeładunki kontenerów. To rezultat większego importu i wzrostu przeładunków z transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki.
Zwiększone obroty mają swoje odzwierciedlenie w przychodach portu, które w tym samym czasie wzrosły o 4 proc., do 357,8 mln euro. Wydatki operacyjne wzrosły o 3,6 proc., do 128,4 mln euro. To oznacza, że wynik finansowy portu poprawił się o 7 proc. i wyniósł 134,8 mln euro na plusie.
– Dobre wyniki ekonomiczne pozwalają nam nadal inwestować w infrastrukturę portową oraz nowoczesne rozwiązania cyfrowe dla handlu i logistyki – przekonuje Allard Castelein, prezes Portu Rotterdam.
Inwestycje portu w samą infrastrukturę wynoszą 177 mln euro. Jednym z kluczowych kierunków rozwoju jest transformacja cyfrowa, która ma przynieść większą wydajność na głównych szlakach handlowych, zmniejszyć koszty i emisję dwutlenku węgla. Allard Castelein wskazuje też na korzyści płynące z wdrożenia planera trasy żeglugi Navigate. Obecnie system ten z powodzeniem funkcjonuje w Gdańsku.
W maju zarząd portu wysłał w 2-letnią podróż po świecie inteligentny kontener transportowy Container 42, którego misją jest gromadzenie danych – za pomocą szeregu czujników – o takich parametrach jak m.in. drgania, nachylenie, położenie, dźwięk, lokalne zanieczyszczenie powietrza, wilgotność i temperatura. Jednostka została wyposażona w panele słoneczne, które można wykorzystać do określenia, ile energii jest w stanie wygenerować kontener podczas podróży statkiem, pociągiem lub ciężarówką.
Dzięki zebranym przez Container 42 informacjom w czasie rzeczywistym można będzie skrócić czas oczekiwania i zoptymalizować czas postoju, załadunku, rozładunku i wyjazdu kontenerów.